Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Zmiany w prawie w zakresie regulaminów i procedur sklepów internetowych – aktualizacja 2023

Data aktualizacji: 13 stycznia 2023

Rok 2023 przynosi wiele wyzwań dla właścicieli sklepów internetowych. Szczególnie w kwestiach zmian w prawie, które dla wielu biznesów mogą okazać się rewolucją. Warto zapoznać się ze zmianami oraz wprowadzić niezbędne poprawki. Koszty błędów mogą być niestety wysokie.

Nowe przepisy

Dla właścicieli i operatorów sklepów internetowych szczególnie istotne będą trzy dyrektywy:

  • Dyrektywa Omnibus,
  • Dyrektywa towarowa,
  • Dyrektywa cyfrowa.

 

Dyrektywa Omnibus

Dyrektywa to dotyczy zmian w przepisach o ochronie konsumentów. Zmiany te wchodzą w życie od 01.01.2023 roku, także dostosowanie się do nich powinno być niemalże natychmiastowe. Główne zmiany dotyczą:

  • konieczności weryfikacji zamieszczanych opinii,
  • konieczności informowania o obniżkach, ale również o historii cen,
  • zwiększenia transparentności i dostępu do danych właściciela / operatora sklepu, a także możliwości weryfikacji tych danych,
  • wprowadzenia definicji platformy handlowej oraz rozróżnieniu obowiązków platformy handlowej oraz samego sprzedawcy,
  • sposobu profilowania zachowania klientów oraz oferowanych im cen produktów.

 

Dyrektywa towarowa

Dyrektywa towarowa ujednolica przepisy w zakresie reklamacji, na terenie całej Unii Europejskiej. Obowiązuje od 01.01.2023. Główne kwestie z punktu widzenia sklepów internetowych:

  • brak konieczności natychmiastowego zwrotu pieniędzy w przypadku reklamacji,
  • przeniesienie kosztu transportu reklamowanego towaru na sprzedawcę,
  • wydłużenie czasu na reklamację,
  • wydłużenie czasu na rozpatrzenie reklamacji.

Warto również wspomnieć, iż kwestie rękojmi od 01.01.2023 reguluje Ustawa o prawach konsumentów.
 

Dyrektywa cyfrowa

Dyrektywa cyfrowa w dużej mierze porządkuje kwestie, które wcześniej nie były wprost uregulowane. Istotne kwestie:

  • uregulowanie zasad sprzedaży materiałów cyfrowych,
  • zdefiniowanie sprzedaży w zamian za dane osobowe,
  • regulacje dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy za towary cyfrowe niezgodne z umową.

 

Konieczność wprowadzenia zmian w regulaminach sklepów

Tak duży zakres zmian w przepisach niesie za sobą konieczność audytu aktualnych zapisów regulaminów sklepów internetowych, a także wprowadzenie szeroko zakrojonych zmian w wielu jego elementach. W części przypadków zmiany mogą dotyczyć nawet 50% wszystkich zapisów regulaminu.
 

Zmiany w procedurach działania

Modyfikacja regulaminu sklepu internetowego to jednak tylko część działań, które należy wykonać. Znacznie poważniejsza może okazać się konieczność wprowadzenia zmian w samym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa:

  • sposobie rozpatrywania zwrotów,
  • obsłudze reklamacji,
  • polityce rabatowej,
  • strategiach cenowych
  • i wielu innych.

 

Pomoc prawna

Opisane powyżej zmiany to oczywiście informacje ogólne. Każda branża ma inną specyfikę, każdy sklep internetowy działa nieco inaczej, w każdym przypadku zakres koniecznych zmian będzie nieco inny. Jednak tak duża ilość wprowadzonych zmian, może nastręczyć wielu przedsiębiorcom dużych problemów. Szczególnie, że opisane przepisy weszły już w życie. W przypadku chęci uzyskania pomocy naszej kancelarii prawnej, zarówno w audycie aktualnej sytuacji, jak i modyfikacji regulaminu sklepu internetowego lub procedur sprzedażowych, serdecznie zapraszamy do kontaktu.
 

Zobacz również wersję video

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *