Data aktualizacji: 20 października 2023
Mniejsze podmioty są szczególnie narażone na wszelkiego rodzaju zatory finansowe. Posiadają znacznie mniejsze rezerwy, zdobywane środki często w całości przeznaczane są na dalszy rozwój, a nagły brak dopływu części środków może stanowić duży problem. Wskaźniki efektywności działań windykacyjnych dla małych przedsiębiorstw mogą być istotne dla utrzymania płynności finansowej i zapobiegania problemom związanych z niespłaconymi długami. Pozwalają również określić, czy objęty kierunek działań procesu windykacji jest rzeczywiście skuteczny w ich indywidualnej sytuacji. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się kilku najczęściej stosowanym wskaźnikom.
W sektorze MŚP to najczęściej używany wskaźnik. Mocno niedookreślony. Funkcjonujący bardziej na zasadzie ogólnego odczucia czy istnieje problem zadłużenia w przedsiębiorstwie, czy też nie. Czy przeprowadzane procesy windykacyjne są skuteczne, czy też nie. Skuteczność tego typu jest oczywiście pojęciem arbitralnym, a kryteria sukcesu rzadko są dokładnie określone.
Kolejny wskaźnik jest już bardziej skonkretyzowany. Oblicza się go jako stosunek odzyskanych należności do całkowitej kwoty zadłużenia. Im wyższy wskaźnik, tym skuteczniejsza windykacja.
Przykład: Załóżmy, iż przedsiębiorstwo posiada 50 000 zł nieodzyskanych należności w postaci faktur. Po przeprowadzonych działaniach udało się odzyskać 10 000 zł. Wskaźnik odzyskania obliczamy zatem następująco:
(10 000 / 50 000) x 100% = 20%
Ważny wskaźnik mierzący, ile czasu zajmuje odzyskanie niespłaconych długów od momentu zgłoszenia ich jako zadłużenia do momentu uzyskania płatności. Krótszy czas trwania procesu windykacji może wskazywać na bardziej efektywny proces. Podstawowy wskaźnik liczymy sumując czasy poszczególnych spraw, a następnie dzieląc otrzymany czas przez liczbę spraw.
Przykład: Załóżmy, iż przedsiębiorstwo odzyskało od 5 swoich dłużników opóźnione należności. Dwa z nich udało się odzyskać już po miesiącu. Kolejne dwa po 3 miesiącach. Natomiast ostatnia sprawa zajęła pół roku. Wskaźnik odzyskania (liczony w dniach) obliczamy zatem następująco:
(2×30 + 2×60 + 1×180 )/ 5 = 72 dni
Wskaźnik mierzący efektywność procesu windykacji w kontekście kosztów ponoszonych w celu odzyskania niespłaconych długów. Ten wskaźnik pomaga przedsiębiorstwom ocenić, ile kosztuje ich proces windykacji w stosunku do kwoty odzyskanych należności.
Przykład: Załóżmy, że przedsiębiorstwo wydało 5 000 zł na koszty związane z procesem windykacji, a udało Ci się odzyskać 40 000 zł. Wówczas wskaźnik kosztów windykacji wynosi:
(5 000 / 40 000) x 100% = 12.5%
Wskaźnik, który pomaga mierzyć, jakie środki restrykcyjne były konieczne w procesie odzyskiwania niespłaconych długów. Środki restrykcyjne mogą obejmować działania prawne, takie jak skierowanie sprawy do sądu, wydanie nakazu komorniczego lub zajęcie majątku dłużnika. Wskaźnik restrykcyjności oblicza się jako stosunek kwoty niespłaconego długu, który został odzyskany przy użyciu środków restrykcyjnych, do ogólnej kwoty długu. Niższy wskaźnik może sugerować bardziej efektywne działania w początkowych fazach.
Przykład: Zakładamy, iż przedsiębiorstwo posiada dłużnika o należnościach w wysokości 20 000 zł. Aby odzyskać te pieniądze, firma musiała skierować sprawę do sądu, a następnie skorzystać z komornika. Dodatkowe koszty wyniosły 1 000 zł. Po uzyskaniu rozstrzygnięcia sądowego odzyskano całą kwotę długu, czyli 20 000 zł. Wskaźnik restrykcyjności wynosi zatem:
(20 000 / (20 000 + 1000)) x 100% = 95%
Miara, która pozwala ocenić, jak często nasi kontrahenci ponownie nie regulują swoich zobowiązań w terminie. Stając się tym samym ponownie dłużnikami.
Przykład: Zakładamy, że przedsiębiorstwo miało 100 różnych dłużników w ciągu roku. W ciągu tego samego roku, 30 z tych dłużników, którzy wcześniej spłacili swoje długi, ponownie nie uregulowali zobowiązań w terminie. Wskaźnik powtarzalności zadłużeń wynosi wówczas:
Wskaźnik, który pomaga przedsiębiorstwom ocenić, jak długo trwa zadłużenie klientów przed spłatą. Ten wskaźnik pozwala monitorować, jakie części zadłużenia są zaległe przez określony czas. Wskaźnik ten często grupowany jest wg określonych kategorii czasowych.
Zakładamy, że przedsiębiorstwo ma łączne zadłużenie klientów na poziomie 100 000 zł, a podzielone jest na następujące kategorie wieku długu:
Wskaźnik wieku długu wynosi zatem:
Jeśli przeprowadzone działania windykacyjne okazują się niewystarczające lub zachodzi potrzeba zwiększenia ich efektywności, warto zastanowić się nad przekazaniem przynajmniej elementów tego procesu firmie zewnętrznej. Np. kancelarii prawnej. W przypadku pytań lub chęci uzyskania pomocy prawnej z zakresu windykacji, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz