Data aktualizacji: 18 października 2024
Windykacja sama w sobie wymaga dużych zdolności negocjacyjnych, cierpliwości i często zachowania zimnej krwi. W sytuacji, w której próba odzyskania długu dotyczy stałego Klienta, z którym chcemy utrzymać dobre relacje, proces komplikuje się jeszcze bardziej. Wielu właścicieli (szczególnie mniejszych firm) ma duże wątpliwości odnośnie prawidłowego przeprowadzenia tego procesu. W niniejszym artykule postaramy się nieco rozjaśnić sytuację.
Przede wszystkim powinniśmy odpowiedzieć na pytanie kim jest stały klient. Czy jest to podmiot, z którym łączy nas stała współpraca na podstawie umów rozliczanych okresowo? Czy jest to podmiot, który dokonuje u nas pojedynczych zakupów, lecz robi to regularnie? Czy jest to podmiot, z którym prowadzimy jeszcze kilka innych projektów, które mają charakter jednorazowy, jednak mocno rozłożony w czasie (np. rozliczany etapami)?
Każda sytuacja jest nieco inna, lecz we wszystkich przypadkach główne zasady postępowania są podobne.
Samo zdefiniowanie naszego modelu stałego klienta jest jednak istotne. W przyszłości, pozwoli to nam na znacznie szybszą reakcję oraz zastosowanie odpowiednich procedur (opracowanych z myślą o stałych klientach).
Relacje z klientem, szczególnie stałym są bardzo istotne. Odwieczna zasada „niepalenia mostów” obowiązuje również w windykacji. Szczególnie w przypadku relacji B2B. Działania powinny być stanowcze, jednak nie przekraczać żadnych granic, które uniemożliwiłyby dalszą współpracę. Zadbajmy o odpowiednią formę działania oraz wzajemny szacunek.
Pamiętajmy, iż aktualna sytuacja może być wynikiem krótkotrwałych problemów klienta, nie celowym działaniem. W takiej sytuacji, podejście z wyczuciem może wpłynąć wręcz na polepszenie relacji i zaowocować rozszerzeniem współpracy w przyszłości.
Powinniśmy jednak pamiętać o jednej kwestii. Głównym celem prowadzonych działań windykacyjnych jest odzyskanie należności. Często wierzyciele zastanawiają się, czy w ogóle powinni podjąć działania, pozwalają na coraz większe opóźnienia w płatnościach, idą na kolejne ustępstwa. Wszystko z powodu obawy przed utratą stałego Klienta. Nie jest to jednak poprawne rozumowanie. Kolejne ustępstwa spowodują jedynie kolejne próby jeszcze szerszych negocjacji. Co może doprowadzić do dwóch stanów:
Reasumując, działania mające na celu utrzymanie klienta w rezultacie doprowadzą i tak do zakończenia współpracy.
O dobrych praktykach w windykacji pisaliśmy już kilkukrotnie. W tym wypadku mają one również jak najbardziej zastosowanie. Warto jednak przyłożyć specjalną uwagę do kilku kwestii:
Warto opracować i regularnie monitorować procedury dotyczące windykacji stałych / ważnych klientów. Prawdopodobnie będą one bardziej skomplikowane niż standardowe odzyskiwanie zadłużenia. Będą również wymagały więcej zachodu. Ważne jednak, aby się ich trzymać, a jeśli sytuacja się zmieni, po fakcie wprowadzać w nich zmiany.
„Po fakcie” jest tu bardzo istotnym dopiskiem. Unikniemy w ten sposób łamania własnych procedur i w efekcie braku możliwości oceny ich efektywności.
Warto rozważyć również przekazanie windykacji zewnętrznemu podmiotowi (np. kancelarii prawnej). W przypadku stałych Klientów takie rozwiązanie może posiadać szereg dodatkowych zalet:
W przypadku chęci uzyskania pomocy prawnej dotyczącej działań windykacyjnych, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz