Data aktualizacji: 12 listopada 2021
W dobie zatorów płatniczych i znacznego wzrostu zadłużenia firm, coraz bardziej istotną kwestią staje się weryfikacja kontrahentów. Szczególnie w sytuacji, w której opłata za dostarczony towar lub świadczone usługi ma odroczony termin płatności. Dzięki kilku prostym zasadom możemy przynajmniej zmniejszyć szansę, iż nasz kontrahent z Klienta zmieni się w dłużnika.
Podstawowa zasada: ufaj, ale sprawdzaj. Choćby minimalna weryfikacja kontrahenta jest konieczna przy rozpoczęciu jakiejkolwiek współpracy. Pozwoli nam to nie tylko na wyeliminowanie potencjalnych podmiotów, które mogą sprawić trudności w kwestiach spłaty zobowiązań, ale również:
Zakładając, iż kontrahentem jest przedsiębiorstwo, w pierwszej kolejności powinniśmy skorzystać z narzędzi dostępnych na portalach administracji publicznej. W zależności od formy prowadzenia działalności oraz sposobów rozliczenia, mogą to być m.in.:
Powyższe odnośniki pozwolą nam na sprawdzenie m.in.:
Warto również sprawdzić opinie na temat firmy. W dobie informatyzacji, najwięcej tego typu informacji znajdziemy oczywiście w Internecie. Nie jesteśmy w stanie zweryfikować prawdziwości każdej opinii zamieszczonej w sieci, jednak opinia mogą nam wskazać potencjalne problemy, na które powinniśmy być przygotowani. Coraz częściej poszkodowani kontrahenci nieuczciwych firm, przekazują w ten sposób informacje innym potencjalnie zainteresowanym współpracą podmiotom.
Podczas uzyskiwania szerszej informacji na temat kontrahenta, warto sprawdzić również jego stronę internetową. Oczywiście na własnym portalu każdy może napisać dowolne informacje, jednak z czasem zaczynamy dostrzegać pewne elementy, które mogą być podstawą do wzmożonej czujności. Są to m.in.:
Oczywiście nie każdy podmiot musi posiadać stronę internetową. Również jej ogólna estetyka jest kwestią gustu. W większości branż własna wizytówka w Internecie jest jednak podstawą. Jej brak nie przekreśla oczywiście współpracy, jednak powinniśmy w takiej sytuacji poświęcić nieco więcej czasu na analizę kontrahenta. Szczególnie jeśli mamy również inne wątpliwości.
Teoretycznie większość powyższych informacji jest znana. W praktyce jednak często presja czasu, konieczność realizacji założonego poziomu sprzedaży, niejasne procedury weryfikacji, powodują, iż sprawdzenie kontrahenta jest pomijane. Jest to duży błąd, który w przyszłości może przerodzić się w problem zadłużenia, którego windykacja zajmie znacznie więcej czasu niż wstępna weryfikacja.
Warto zabezpieczyć się przed tego typu problemami opracowując spójną procedurę weryfikacji kontrahentów.
Jeśli mamy wątpliwości lub współpraca, której rozpoczęcie rozważamy, dotyczy zamówienia na dużą skalę, o dużych kwotach, warto zastanowić się na skorzystaniem z jednej z dostępnych wywiadowi gospodarczych.
Warto również pamiętać o własnej intuicji i doświadczeniu. Jeśli mamy wątpliwości odnośnie potencjalnego kontrahenta – istnieją kwestie, które nie dają nam spokoju – dokonajmy szerszej weryfikacji. Jedno z podstawowych zasad każdego biznesu jest minimalizacja ryzyka. Również na etapie rozpoczęcia współpracy.
Napisz, co o tym sądzisz