Data aktualizacji: 11 sierpnia 2023
Stała obsługa prawna w małej firmie usługowej ma wiele zastosowań. Może pomóc w zapewnieniu zgodności z przepisami prawnymi, minimalizacji ryzyka związanego z błędnymi decyzjami natury prawnej, czy skutecznym zarządzaniu różnymi kwestiami prawno-biznesowymi. Jednak jak taka obsługa może wyglądać w praktyce? Jakie konkretnie problemy może pomóc rozwiązać? Zapraszamy do lektury.
Na wstępie opiszmy naszą przykładową firmę. Dzięki temu łatwiej będzie nam dokonać analizy i pokazać konkretne przypadki użycia. Jest to oczywiście przedsiębiorstwo fikcyjne. Jego opis został stworzony jedynie dla zobrazowania przykładów:
W jakich zatem sytuacjach stała obsługa prawna okazuje się pomocna? Poniżej szczegóły.
Bardzo wygodnym elementem obsługi w abonamencie jest możliwość szybkiej konsultacji i rozwiązania wątpliwości natury prawnej. W naszej przykładowej firmie są to np.:
Wiele aspektów działalności firmy wymaga umów z klientami, dostawcami, czy partnerami. Kancelaria może pomóc nie tylko w ich sporządzaniu, ale również negocjowaniu i analizie prawnej zaproponowanych rozwiązań. Przykładowe zastosowanie:
To, co wyróżnia naszą kancelarię to duże doświadczenie związane z windykacją należności. Jest to aspekt, o którym często się zapomina. Szczególnie na pierwszych etapach działalności. Niestety w większości przypadków niedociągnięcia w tym zakresie dają o sobie znać dosyć szybko.
Często mamy do czynienia z sytuacją, w której współpraca rozwija się bardzo dobrze. Zawierane są kolejne umowy, kolejne zlecenia. Jednak na którymś etapie pojawiają się drobne opóźnienia w płatnościach. Z uwagi na dużą ilość obowiązków na początku pozostają niezauważone. Później w dobrej wierze właściciel zakłada, iż biorąc pod uwagę aktualnie pozytywnie układająca się współpracę woli jednak poczekać z działaniami. Następnie kolejne wydarzenia powodują kolejne opóźnienia w podjęciu decyzji o sposobie rozwiązania problemu. W rezultacie okazuje się, iż zadłużenie zaczyna rosnąć, kontrahent zakłada, iż akceptujemy taką sytuację, a cała współpraca przestaje być już taka jak na początku.
Takiej sytuacji można by uniknąć opracowując na wstępie konkretne procedury działań w przypadku wystąpienia zadłużenia oraz momenty, w których interwencja kancelarii w imieniu klienta jest niezbędna.
Często jedno pismo, czy telefon mogą rozwiązać problem w zalążku.
Kolejnym elementem, o którym szczególnie (choć niestety nie tylko) zapominają mikro- przedsiębiorcy to przyłożenie odpowiedniej uwagi do regulaminów i innych dokumentów regulujących. Często mamy do czynienia z trzema przypadkami:
Wiele kwestii można rozwiązać polubownie. Czasem kilka zdań i dodatkowych ustaleń pozwala uniknąć wieloletnich sporów. Są jednak sytuacje, w których pomoc sądu może okazać się niezbędna. Również w przypadku naszej przykładowej firmy:
Pomoc kancelarii (w zależności od zakresu ustalonych działań) może dotyczyć np.:
Powyżej opisane sytuacje są oczywiście hipotetyczne. Warto jednak pamiętać, iż nieznajomość prawa nie chroni przed skutkami jego działania. Z tego powodu każdy przedsiębiorca powinien przeanalizować obecną sytuację, wcześniejsze doświadczenia oraz plany na przyszłość pod kątem sensowności uzyskania dodatkowej pomocy prawnej w stałej formie.
Jej konkretny zakres warto ustalić indywidualnie, biorąc pod uwagę szczególne potrzeby danego przedsiębiorstwa. Szczegółowe informacje na temat zakresów przykładowych pakietów można znaleźć pod adresem.
W przypadku chęci nawiązania współpracy w zakresie stałej opieki prawnej serdecznie zachęcamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz