Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Stała obsługa prawna w małej firmie usługowej: praktyczne zastosowanie

Data aktualizacji: 11 sierpnia 2023

Stała obsługa prawna w małej firmie usługowej ma wiele zastosowań. Może pomóc w zapewnieniu zgodności z przepisami prawnymi, minimalizacji ryzyka związanego z błędnymi decyzjami natury prawnej, czy skutecznym zarządzaniu różnymi kwestiami prawno-biznesowymi. Jednak jak taka obsługa może wyglądać w praktyce? Jakie konkretnie problemy może pomóc rozwiązać? Zapraszamy do lektury.

Typowa mała firma usługowa – założenia

Na wstępie opiszmy naszą przykładową firmę. Dzięki temu łatwiej będzie nam dokonać analizy i pokazać konkretne przypadki użycia. Jest to oczywiście przedsiębiorstwo fikcyjne. Jego opis został stworzony jedynie dla zobrazowania przykładów:

  • wielkość firmy – jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • branża – sprzątanie powierzchni biurowych, elewacji, paneli słonecznych,
  • ilość zleceń – około 50 różnych prac w ciągu miesiąca,
  • ilość nowych klientów – około 50% prac pochodzi z zamówień od nowych klientów,
  • pracownicy – firma zatrudnia dwóch dodatkowych pracowników na podstawie umowy o pracę oraz kilka osób rotacyjnie w sytuacji spiętrzenia zamówień.

W jakich zatem sytuacjach stała obsługa prawna okazuje się pomocna? Poniżej szczegóły.
 

Doraźne konsultacje i porady prawne – typowe kwestie

Bardzo wygodnym elementem obsługi w abonamencie jest możliwość szybkiej konsultacji i rozwiązania wątpliwości natury prawnej. W naszej przykładowej firmie są to np.:

  • zapytania w związku ze zmianami przepisów dotyczących konieczności odpowiedniego zabezpieczenia pracowników – czy aktualnie wdrożone procedury spełniają wymogi ustawy,
  • jeden z klientów nie jest zadowolony z wykonanych usług i odmawia przyjęcia protokołu końcowego – jakie możliwości wynikają z podpisanej umowy?
  • czy zgodnie z obowiązującymi przepisami firmie wolno wykonać czynność X, powołując się na przepis Y,
  • jeden z kontrahentów przekazał informację przedsiębiorcy, iż uległy zmianie przepisy mające wpływ na całą branżę – czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce oraz jakich zmian firma powinna dokonać, aby pozostać w zgodzie z przepisami.

 

Umowy handlowe

Wiele aspektów działalności firmy wymaga umów z klientami, dostawcami, czy partnerami. Kancelaria może pomóc nie tylko w ich sporządzaniu, ale również negocjowaniu i analizie prawnej zaproponowanych rozwiązań. Przykładowe zastosowanie:

  • analiza prawna aktualnie podpisanych umów z klientami wraz sugestiami dotyczącymi zawierania nowych tego typu kontraktów,
  • stworzenie zupełnie nowej umowy współpracy dla dodatkowej grupy klientów, w związku z ekspansją firmy i planami zakupu nowych maszyn,
  • analiza umów wypożyczenia maszyn,
  • analiza zapisów znajdujących się w proponowanych nowych umowach leasingowych.

 

Problemy z zadłużeniem

To, co wyróżnia naszą kancelarię to duże doświadczenie związane z windykacją należności. Jest to aspekt, o którym często się zapomina. Szczególnie na pierwszych etapach działalności. Niestety w większości przypadków niedociągnięcia w tym zakresie dają o sobie znać dosyć szybko.

Często mamy do czynienia z sytuacją, w której współpraca rozwija się bardzo dobrze. Zawierane są kolejne umowy, kolejne zlecenia. Jednak na którymś etapie pojawiają się drobne opóźnienia w płatnościach. Z uwagi na dużą ilość obowiązków na początku pozostają niezauważone. Później w dobrej wierze właściciel zakłada, iż biorąc pod uwagę aktualnie pozytywnie układająca się współpracę woli jednak poczekać z działaniami. Następnie kolejne wydarzenia powodują kolejne opóźnienia w podjęciu decyzji o sposobie rozwiązania problemu. W rezultacie okazuje się, iż zadłużenie zaczyna rosnąć, kontrahent zakłada, iż akceptujemy taką sytuację, a cała współpraca przestaje być już taka jak na początku.

Takiej sytuacji można by uniknąć opracowując na wstępie konkretne procedury działań w przypadku wystąpienia zadłużenia oraz momenty, w których interwencja kancelarii w imieniu klienta jest niezbędna.

Często jedno pismo, czy telefon mogą rozwiązać problem w zalążku.
 

Regulaminy

Kolejnym elementem, o którym szczególnie (choć niestety nie tylko) zapominają mikro- przedsiębiorcy to przyłożenie odpowiedniej uwagi do regulaminów i innych dokumentów regulujących. Często mamy do czynienia z trzema przypadkami:

  • wymaganych regulaminów zwyczajnie brakuje – nie zostały nigdy stworzone,
  • dokumenty zostały stworzono na podstawie ogólnodostępnych informacji znajdujących się w Internecie, bez późniejszej analizy ich przez prawnika – skutkuje to wieloma (często podstawowymi) błędami, które mogą przysporzyć w przyszłości wielu problemów,
  • dokumenty zostały zakupione w formie szablonu nie przystosowanego do branży i konkretnych wymogów prawnych danego przedsiębiorcy – w rezultacie mogą okazać się niepełne lub wręcz błędne.

 

Sprawy sądowe

Wiele kwestii można rozwiązać polubownie. Czasem kilka zdań i dodatkowych ustaleń pozwala uniknąć wieloletnich sporów. Są jednak sytuacje, w których pomoc sądu może okazać się niezbędna. Również w przypadku naszej przykładowej firmy:

  • spory cywilne związane ze współpracą z klientami (np. zniszczeniem sprzętu, czy niedopełnieniem obowiązków lub niedotrzymaniem warunków umowy),
  • sprawy z zakresu prawa pracy,
  • sprawy z zakresu prawa upadłościowego,
  • sprawy związane z windykacją zadłużeń.

Pomoc kancelarii (w zależności od zakresu ustalonych działań) może dotyczyć np.:

  • sporządzenia pism procesowych,
  • sporządzaniu projektów ugód,
  • reprezentacji przed sądami,
  • doradztwem prawnym dotyczącym dalszych kierunków działań sądowych.

 

Typowy zakres a indywidualne podejście

Powyżej opisane sytuacje są oczywiście hipotetyczne. Warto jednak pamiętać, iż nieznajomość prawa nie chroni przed skutkami jego działania. Z tego powodu każdy przedsiębiorca powinien przeanalizować obecną sytuację, wcześniejsze doświadczenia oraz plany na przyszłość pod kątem sensowności uzyskania dodatkowej pomocy prawnej w stałej formie.

Jej konkretny zakres warto ustalić indywidualnie, biorąc pod uwagę szczególne potrzeby danego przedsiębiorstwa. Szczegółowe informacje na temat zakresów przykładowych pakietów można znaleźć pod adresem.
 

Kontakt z kancelarią

W przypadku chęci nawiązania współpracy w zakresie stałej opieki prawnej serdecznie zachęcamy do kontaktu:

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *