Data aktualizacji: 23 czerwca 2023
Powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć” znajduje również swój sens w przypadku wystąpienia zadłużeń. Wielu problemów związanych z dłużnikami nie regulującymi swoich zobowiązań można by było uniknąć stosując się do kilku zasad. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć tę kwestię oraz zaprezentujemy konkretne rozwiązania przeciwdziałające wystąpieniu opóźnień.
Pierwsza, bardzo istotną zasadą, która powinna przyświecać każdemu podmiotowi przeprowadzającemu transakcje z kontrahentami jest częsty i co ważne regularny monitoring płatności. Szczególnie w przypadku mniejszych podmiotów, które nie mogą sobie pozwolić na w pełni zautomatyzowane systemy śledzące wpływy, bardzo często dochodzi do sytuacji, w których płatności nie są sprawdzane tygodniami, czy nawet miesiącami. Zawsze pojawiają się na horyzoncie inne, wydawałoby się ważniejsze kwestie, którymi należy się zająć. Jeśli nie wiemy o opóźnieniu, nie jesteśmy w stanie zareagować.
Rozwiązania, które warto przemyśleć:
Przypadki opóźnień w płatnościach powinny być rozwiązywane niezwłocznie. Takie działanie przynosi kilka korzyści:
Najczęściej pierwszym środkiem komunikacji w dzisiejszych czasach jest wiadomość e-mail. Jeśli korzystamy z systemu monitoringu płatności, najczęściej takie rozwiązania posiadają zintegrowaną funkcję wysyłki tego typu powiadomień (manualną, bądź automatyczną).
W przypadku, kiedy przy aktualnym obłożeniu innymi działaniami w przedsiębiorstwie trudno jest przeprowadzać działania związane z windykacją systematycznie i w pełni w zgodzie z ustalonymi procedurami, warto zastanowić się nad outsourcingiem spraw związanych z zadłużeniami np. nawiązując współpracę z kancelarią prawną specjalizującą się w tego typu działaniach. Często nawet krótkie przypomnienie przesłane jednak nie przez wierzyciela, a przez kancelarię, potrafi rozwiązać problem.
Warto również pamiętać, aby nie tworzyć precedensów. Dłużnicy bardzo szybko przyzwyczajają się do „nieoficjalnie” wydłużonych terminów płatności. W rezultacie kilka opóźnień staje się normą. Następnie te nowe normy również są przesuwane. Dochodzimy do sytuacji, w której dłużnik wręcz oczekuje, iż kolejne zobowiązania będą zaspokajane ze znacznym opóźnieniem.
Miła atmosfera pracy, czy sympatyczne spotkania są oczywiście istotne. Szczególnie podczas wieloletniej współpracy z kontrahentem. W przypadku powstania zadłużenia warto jednak opierać się na twardych faktach. Jeśli pojawiają się opóźnienia w płatnościach, nie warto zwlekać z działaniami. Koniec końców realizacja dostawy usługi czy produktu oraz otrzymanie za tę dostawę wynagrodzenia, powinno być priorytetem.
Wszelkie działania związane z monitoringiem płatności, komunikacją z klientem, dodatkowymi ustaleniami powinny być możliwie najlepiej dokumentowane. Daje to kilka korzyści:
W przypadku chęci podjęcia współpracy w zakresie windykacji serdecznie zapraszamy do kontaktu. Można to zrobić na kilka sposobów:
Napisz, co o tym sądzisz