Data aktualizacji: 28 kwietnia 2023
Optymalizacja procesów windykacyjnych w przedsiębiorstwie jest sprawą niezwykle ważną. To nie ulega wątpliwości. Często zapominamy jednak, iż równie ważną kwestią jest identyfikacja oraz wprowadzenie działań zaradczych zanim do poważniejszych opóźnień w płatnościach w ogóle dojdzie. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? W niniejszym artykule omówimy najczęściej pojawiające się sytuacje, w których nasza czujność powinna być znacznie zwiększona.
Pojedyncze opóźnienie w opłaceniu zobowiązania może przydarzyć się każdemu. Sytuacje losowe, błąd systemu, zmęczenie. Nie jest to problem. Sprawa wygląda nieco inaczej, jeśli opóźnienia w płatnościach danego Klienta są notoryczne. Co gorsza, okres opóźnień systematycznie rośnie. W takiej sytuacji warto od razu zareagować, dając sygnał, iż nie akceptujemy takich działań.
Kiedy pozostajemy w stałym kontakcie z Klientem, cyklicznie omawiamy kwestie związane z umowami, zamówieniami czy płatnościami, nagle kontakt całkowicie się urywa, powinniśmy zachować ostrożność. Być może jest to sprawa losowa czy duże obłożenie innymi obowiązkami. Zdarzają się jednak sytuacje, w których z różnych powodów Klient jest niedostępny przez dłuższy czas i trudno określić co się z nim dzieje. Terminy płatności zobowiązań mijają, a kontakt nie następuje.
Kolejnym czynnikiem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę jest ignorowanie przez kontrahenta części elementów korespondencji. W tym przypadku związanych z kwestiami płatności, uregulowaniem aktualnie występujących zobowiązań, czy ustaleniem nowych warunków płatności. Może to wskazywać na celowe działanie, które ma duże szanse na doprowadzenie do opóźnień w płatnościach, które będą musiały być windykowane.
Prośby o przesunięcie płatności oczywiście się zdarzają. Jeśli są to pojedyncze przypadki, a szczegółowe warunki danego zamówienia na to pozwalają, nie powinno to stanowić problemu. Inaczej sprawa wygląda, iż prośby o przesunięcie zaczynają się powtarzać. Ciągłe przesuwanie realizacji zobowiązań może wysłać zły sygnał do kontrahenta: akceptujemy takie działania.
Kwestią, która powinna szczególnie przykuć naszą uwagę są wszelkiego rodzaju próby uzyskania dodatkowych korzyści (w formie dodatkowych usług, nie ustalonych wcześniej dostaw czy zmian warunków obowiązującej umowy) w zamian za dokonanie opłaty. Warto być szczególnie wyczulonym na tym punkcie, ponieważ godząc się na kolejne ustępstwa możemy doprowadzić do dwóch bardzo niekorzystnych scenariuszy:
Istotną kwestią, o której często zapominam jest to, iż opóźnienia w płatnościach nie są niczym normalnym. Termin płatności podany na dokumencie sprzedaży czy umowie nie jest orientacyjną datą, po której zamawiający powinien zacząć rozważać uregulowanie umówionej kwoty. Termin płatności to dzień, w którym pełna kwota zamówienia powinna już znajdować się w posiadaniu sprzedającego. Zatory płatnicze są oczywiście zmorą wielu przedsiębiorstw. Nie powinniśmy jednak traktować ich jako normę.
Napisz, co o tym sądzisz