Data aktualizacji: 1 września 2023
Wakacje to zwyczajowo okres spowolnienia, urlopów, mniejszej ilości podejmowanych decyzji. Oczywiście nie w każdej branży, jednak duża część przedsiębiorstw zbiera siły przed drugą połową roku. Często również sprawy takie, jak odzyskiwanie zadłużenia przekładane są na wrzesień. Warto jednak po wakacjach od razu uzupełnić zaległości tak, aby uniknąć efektu kuli śniegowej, gdzie natłok codziennych spraw będzie znacznie utrudniał identyfikację i realizację kluczowych działań. Jak w takim razie podejść po przerwie do kwestii windykacyjnych? Zapraszamy do lektury.
W pierwszej kolejności warto prześledzić sprawy, które zostały zapoczątkowane już wcześniej. Nie chodzi jedynie o sprawdzenie, czy zidentyfikowane zaległości zostały już uregulowane, ale również m.in. o:
Dzięki takim działaniom uzyskamy dobry, wstępny przegląd sytuacji.
Kolejnym etapem powakacyjnych porządków jest dokładne sprawdzenie płatności, które przed wakacjami nie były jeszcze zaległe lub faktury ich dotyczące zostały wystawione w wakacje. Jeśli występują choćby drobne opóźnienia, warto niezwłocznie poinformować o tym fakcie kontrahentów. Okres urlopowy to też czas zwiększonej ilości drobnych pomyłek i niedopatrzeń. Warto takie sprawy rozwiązać od razu, aby uniknąć ich nawarstwienia.
Po sprawdzeniu bieżących kwestii, warto przejść do bardziej długofalowych spraw. W pierwszej kolejności należałoby zebrać, a następnie dokładnie przeanalizować procedury związane ze sprawami windykacyjnymi:
Jeśli taki przegląd nigdy nie był wykonywany, warto możliwie jak najdokładniej wyodrębnić jak najwięcej konkretnych procesów. Będą one bowiem punktem odniesienia dla kolejnych etapów.
Na podstawie zebranych w poprzednim punkcie procesów, przyszedł czas na przeanalizowanie, jak skuteczne były działania windykacyjne w poprzednim roku. W przypadku pozytywnie zakończonych działań, warto zaznaczyć elementy, które najbardziej się do tego przyczyniły. Podobnie, warto znaleźć luki w naszych działaniach i zidentyfikować słabsze elementy procesów, przez które część działań się nie powiodła.
Przyszedł czas na wnioski. Warto podzielić działania na 3 kategorie:
Planowanie jest bardzo istotnym elementem, jednak jeśli nie wdrożymy planów w życie, nawet najlepsze projekty nie mają szans powodzenia. Warto plany przekuć w działania:
Warto również określić dalsze kroki. Windykacja w przedsiębiorstwie to proces ciągły. Wymaga nie tylko stałych działań, ale również okresowej analizy dostosowania procesów do aktualnej sytuacji oraz określenia konkretnych kryteriów skuteczności. Kryteriów, które posłużą nam następnym razem do oceny wprowadzonych zmian: ich zasadności, rentowności i co najważniejsze skuteczności.
Napisz, co o tym sądzisz