Na wstępie chciałbym wyjaśnić, iż spotykam się ostatnio z częstym pytaniem: „czy według mnie w obecnych realiach rynku każda firma powinna korzystać z pomocy kancelarii prawnej lub przynajmniej dobrego prawnika”. Odpowiedź na to pytanie wydawać by się mogła oczywista, bo jak przyjąć statystycznie, co druga firma w kraju wcześniej czy później wpada w kłopoty prawne, chociażby związane z windykacją długów, nie mówiąc już o bieżących problemach prawnych, związanych z działalnością gospodarczą.
Na wstępie pragnę poinformować, iż omawiane zagadnienie uregulowane jest w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141 poz. 1176 z późn. zm.). Przywołana powyżej ustawa kompleksowo reguluje kwestie związane z tzw. sprzedażą konsumencką, tj. sprzedażą rzeczy ruchomej, dokonywaną w zakresie działalności przedsiębiorstwa, osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.
Pretekstem do napisania tego materiału było pytanie mojego Klienta, które brzmiało: „czy zawarte w umowie o pracę określenie miejsca pracy jako „cały kraj” jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa”.
Na wstępie należy wyjaśnić, iż w przypadku zmiany siedziby spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w przypadku wyznaczenia nowej siedziby w innej miejscowości niż miejscowość wskazana w umowie spółki, podstawową czynnością musi być zmiana umowy spółki, co wynika wprost z przepisu art. art. 255 w związku z art. 157 kodeksu spółek handlowych.
Obecnie coraz więcej klientów kupuje wycieczki lub wczasy przez Internet, wypełniając najczęściej odpowiedni formularz na stronie internetowej biura podróży. Taki sposób zawarcia umowy o imprezę turystyczną jest oczywiście możliwy i w pełni skuteczny. Nie każdy jednak klient biura podróży ma świadomość regulacji prawnych odnoszących się do tego zagadnienia.