Data aktualizacji: 8 lipca 2022
Windykacja to proces wieloetapowy. Do pewnego stopnia powtarzalny. Szczególnie jeśli chodzi o windykację w sektorze B2B. Z tego powodu w większości przypadków jesteśmy w stanie wyodrębnić szereg procesów, które następnie możemy poddać analizie, a w konsekwencji zoptymalizować. Brzmi to dosyć skomplikowanie, jednak wiele elementów optymalizacji jest stosunkowo prosta do wprowadzenia. W dzisiejszym artykule zajmiemy się właśnie tymi kwestiami.
Pierwszym elementem, który można zoptymalizować jest oczywiście odejście od realizacji każdorazowych działań indywidualnie, każdorazowo od początku i każdorazowo bez planu. Chodzi o automatyzację. Automatyzację rozumianą niekoniecznie jako skomplikowany algorytm podejmujący za nas decyzję i na tej podstawie podejmujący działania, ale szereg czynności, które nie muszą być przy każdym działaniu realizowane od podstaw. Przykładowe pola do automatyzacji:
Drugim elementem znacznie usprawniającym procesy windykacyjne są gotowe szablony korespondencji. W dobie Internetu, najczęściej będą to gotowe szablony maili. Przykładowe, przydatne szablony:
Tego typu korespondencja nie tylko przyśpiesza działania, ale ma również kilka dodatkowych zalet:
Kolejny elementem są wzory dokumentów. Podobnie, jak w przypadku korespondencji, wcześniejsze przygotowanie dokumentów daje nam wile plusów. W większości omówionych w poprzednim punkcie. Istotną kwestią dodatkową jest również większa pewność, iż wcześniej przygotowana dokumentacja nie będzie zawierała błędów prawnych, które mogłyby utrudnić proces odzyskania zadłużenia. Najczęstsze typy dokumentów, które warto ustandaryzować:
Wszelkie, najbardziej zoptymalizowane procesy nie będą poprawnie działały bez jednego, kluczowego czynnika – osoby odpowiedzialnej za ich nadzorowanie wewnątrz przedsiębiorstwa.
Niestety nazbyt często mamy do czynienia z dwiema sytuacjami:
Takie sytuacje najczęściej prowadzą do odwlekania działań w czasie lub co gorsza istotnych błędów popełnianych w procesie realizacji windykacji, co w konsekwencji może spowodować znaczne komplikacje lub wręcz uniemożliwić odzyskanie należności.
Z tego powodu kluczową kwestią jest dokładne ustalenie osób odpowiedzialnych za cały lub poszczególne etapy procesu zarządzania płatnościami oraz windykacją.
Alternatywnym rozwiązaniem jest przekazanie całego procesu windykacji na zewnątrz. Na przykład do specjalizującej się w tych kwestiach kancelarii adwokackiej. Ma to wiele plusów. m.in.:
Z przypadku zainteresowania, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz