Data aktualizacji: 6 stycznia 2023
W dłuższej perspektywie, opracowanie spójnej strategii dotyczącej zarządzania zadłużeniem Klientów to jedna z ważniejszych kwestii, którymi warto się zająć. Szczególnie w czasach, w których zadłużenie w niektórych branża dynamicznie wzrasta. Strategia taka powinna być przede wszystkim przemyślana i nastawiać się na długofalowy efekt w postaci zmniejszenia zatorów finansowych. W niniejszym artykule opiszemy kilka istotnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę.
Podstawą skutecznych działań windykacyjnych jest łatwo dostępna i precyzyjna informacja odnośnie aktualnego stanu zadłużeń. Z tego powodu warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości system monitorujący płatności. Najlepiej automatyczny lub półautomatyczny, który na bieżąco będzie dawał dostęp do danych, których potrzebujemy. Niezależnie od tego czy będzie to wyspecjalizowane oprogramowanie, czy dokument w arkuszu kalkulacyjnym (typu Excel), istotne jest, aby spełniał kilka wymagań:
Kiedy mamy już dostęp do danych, drugą co do ważności kwestią jest opracowanie spójnych i przejrzystych procedur działań. Kilka istotnych cech takiego systemu procedur:
Najważniejsza cecha: procedury powinny być przestrzegane. W innym wypadku, nawet najlepszy system nie spełni swego zadania.
Kolejną kwestią, którą należy ująć w strategii, jest wyznaczenie osób odpowiedzialnych za konkretne działania. W zasadzie każde działanie w procedurze powinno mieć z góry określone osoby odpowiedzialne. W innym przypadku, rozpatrując długofalowo, wprowadzi to dużo zamętu, będzie źródłem błędów i niedomówień. Zarówno wewnętrznie, jak i w stosunku do działań wobec dłużnika. Brak odpowiedzialności prowadzi do braku realizacji.
Każda, nawet najlepsza procedura nie sprawdzi się, jeśli cały proces oraz wszystkie aktualne działania nie będą cyklicznie sprawdzane i monitorowane. W przypadku tej kwestii mamy do czynienia z dwoma przypadkami:
Często pomijaną kwestią jest kalkulacja opłacalności przeprowadzanych działań – czy windykacja prowadzona wewnętrznie (jeśli w ten sposób odbywają się działania) nie pochłania zbyt wielu zasobów firmy? Zasobów, które mogłyby być przeznaczone na rozwój przedsiębiorstwa i pozyskiwanie nowych Klientów. Czy w przypadku, kiedy część działań windykacyjnych prowadzonych jest na zewnątrz, ogół czynności nie generuje mimo wszystko zbyt wielu kosztów po stronie firmy. Przeprowadzając taką kalkulację, warto wziąć pod uwagę kilka elementów:
Na koniec jeszcze jedna istotna zasada, o której warto pamiętać. W przypadku windykacji w ujęciu całego przedsiębiorstwa spójność i długofalowe działania to podstawa. Efekty wprowadzonych zmian będą widoczne w dłuższym horyzoncie czasowym i właśnie pod tym kątem powinny być oceniane i modyfikowane.
Nowy rok to idealna okazja do wprowadzenia zmian w procedurach (lub ich stworzenia od podstaw). Tym bardziej, iż podczas tego procesu prawdopodobnie okaże się, iż zmian wymagają również niektóre elementy związane z komunikacją z kontrahentami. Tego typu zmiany również są łatwiejsze do przeprowadzenia właśnie w tym okresie.
Napisz, co o tym sądzisz