Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Odszkodowanie za zmarnowany urlop – FAQ

Data aktualizacji: 24 lutego 2023

Aktualnie trwa okres ferii zimowych i towarzyszących im urlopów. Niestety nie wszystkie z nich będą takie, jakie sobie wymarzyliśmy. Co możemy zrobić w sytuacji, w której zaplanowany wyjazd był daleki od spełnienia naszych oczekiwań? Czy możemy ubiegać się o odszkodowanie? Zapraszamy do lektury.

W jakich przypadkach można ubiegać się o odszkodowanie?

Mamy prawo do ubiegania się o zadośćuczynienie lub odszkodowanie w sytuacjach, w których świadczenie nie jest zgodne z umową podpisaną z biurem podróży / organizatorem wypoczynku (wraz ze wszystkimi materiałami dodatkowymi typu katalog, oferta etc.). Przykładowe kwestie:

  • znacznie gorszy standard pokoju niż znajdujący się w ofercie (np. grzyb w łazience, czy owady w pokoju),
  • oddalenie hotelu od plaży,
  • brak transportu do/z hotelu,
  • brak atrakcji wyszczególnionych w ofercie,
  • hałas,
  • skrócenie pobytu.

 

W jakim terminie można ubiegać się o odszkodowanie?

Występuje trzyletni termin przedawnienia roszczeń. Oznacza to, iż reklamacja powinna być złożona przed upływem tego okresu.
 

Odpowiednia dokumentacja w takiej sytuacji

Bardzo ważną kwestią w tego typu sprawach jest odpowiednia dokumentacja. W dobie smartfonów możemy wykonać zdjęcia pokoju, czy ogólnego stanu pokoju. Możemy jednak znacznie więcej. W przypadku uciążliwego hałasu, możemy wykorzystać telefon do nagrania uciążliwych sytuacji (w formie video lub audio). Oczywiście warto również zachować umowę, ofertę, katalog i wszelkie materiały, które otrzymaliśmy od organizatora wycieczki. Jeśli ponieśliśmy dodatkowe koszty (np. w związku z koniecznością zmiany hotelu) warto zachować wszelkie rachunki to potwierdzające. Hotele są przyzwyczajone do tego typu sytuacji, także możemy poprosić o dokładne wyszczególnienie poniesionych kosztów w postaci dodatkowego wydruku (poza samym paragonem). Jeśli to możliwe warto również uzyskać oświadczenia innych uczestników wycieczki potwierdzających nasze stanowisko.
 

Czego możemy się domagać?

W takiej sytuacji możemy domagać się zwrotu części lub całości poniesionych kosztów. Warto w tym celu skorzystać z tzw. tabeli frankfurckiej, która określa stawki procentowe w zależności od rodzaju problemu jaki wystąpił. Należy pamiętać jednak, iż jest to dokument nieoficjalny, nie wiążący organizatora prawnie do wypłaty odszkodowania właśnie w takiej kwocie.
 

Czy te działania trzeba wykonać samemu?

Nie. Oczywiście można zebrać dokumentację we własnym zakresie oraz we własnym zakresie napisać pismo wskazujące jakie mamy oczekiwania. W skrajnych przypadkach, jeśli biuro podróży odmówi wypłaty odszkodowania możemy samodzielnie przejść ścieżkę sądową. W wielu wypadkach nie jest to jednak rekomendowane. Często prostszym rozwiązaniem jest zlecenie takich działań wyspecjalizowanej kancelarii prawnej, która większość kwestii wykona za nas.

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *