Data aktualizacji: 13 października 2023
Stworzenie działającego procesu windykacyjnego w firmie powinno być jednym z priorytetów. Szczególnie w sytuacji, kiedy przedsiębiorstwo rozwija się, posiada coraz więcej Klientów, a tym samym ryzyko wystąpienia problemów rośnie. Samo powstanie takiego systemu niestety nie załatwia sprawy. Aby proces był skuteczny, konieczny jest stały monitoring oraz wprowadzanie zmian, jeśli zajdzie taka potrzeba. W jaki sposób zatem uszczelniać taki proces, aby uczynić go jeszcze bardziej efektywnym? Zapraszamy do lektury.
Niniejszy artykuł stanowi drugą część zagadnienia. Przedstawia kolejne pięć istotnych kwestii. W pierwszej części (dostępnej tutaj) poruszyliśmy następujące aspekty:
Procesy sprzedażowe, a także zasady finalnego przekazania towaru czy usługi odgrywają niebagatelną rolę w kwestiach windykacji. Coraz więcej firm decyduje się uzależnić dostawę od wcześniejszej płatności całości lub części ich wartości. Oczywiście istnieją branże, w których odroczony termin płatności jest standardem od którego odchodzi się bardzo niechętnie.
Szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw procesy przekazania towarów / usług powinny być bardzo dobrze opracowane. Odroczona płatność, której brak wpłynięcia w terminie może zachwiać stabilnością finansową całego przedsiębiorstwa jest ryzykiem, które z pewnością należy przeanalizować i wprowadzić odpowiednie środki zaradcze.
Kilka wskazówek:
Szybkość reakcji w windykacji ma kluczowe znaczenie. Doświadczenie pokazuje, iż odwlekanie rozpoczęcia działań z każdym miesiącem drastycznie obniża szanse na szybkie i bezproblemowe odzyskanie należności. W przypadku opóźnień warto przynajmniej skontaktować się z dłużnikiem dając mu jasny sygnał, iż mamy świadomość opóźnienia i oczekujemy spłaty zadłużenia najszybciej jak to możliwe.
Monitoring płatności również jest bardzo ważny. Najlepiej jeśli odbywa się automatycznie lub przynajmniej półautomatycznie. Jest to istotne zarówno w przypadku mniejszych, jak i większych podmiotów:
Warto zawczasu zadbać o odpowiednią dokumentację całego procesu. Od ustalenia warunków, po finalne rozliczenie płatności. Pomoże to w przypadku wystąpienia opóźnień na etapie tego, czy kolejnych zamówień. Warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak:
Często pomijanym aspektem uszczelnienie procesów windykacji są… kwestie prawne. Nieprecyzyjna lub niekiedy wręcz błędnie napisana umowa może stanowić podstawę do jej podważenia. Nieprzestrzeganie procedur obowiązujących dla danej grupy towarowej / usługi może stanowić dodatkowe argument dla dłużnika. Zapisy regulaminów świadczenia usługi, regulaminów sprzedaży, polityk prywatności etc. powinny być przynajmniej cyklicznie sprawdzane przez wykwalifikowaną kancelarię prawną. W przeciwnym razie, finalnie może okazać się, iż poniesione straty z tytułu zadłużenia mogą być jedynie wierzchołkiem góry lodowej.
Jeśli działania windykacyjne okazują się niewystarczające lub zachodzi potrzeba zwiększenia ich efektywności, warto zastanowić się nad przekazaniem przynajmniej elementów tego procesu firmie zewnętrznej. Np. kancelarii prawnej. W wielu sytuacjach okazuje się, iż takie działanie nie tylko zwiększa skuteczność windykacji, ale również odciąża przedsiębiorstwo i pozwala mu na skupieniu się na własnym rozwoju. W przypadku pytań lub chęci uzyskania pomocy prawnej z zakresu windykacji, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz