Data aktualizacji: 19 maja 2023
Z dniem 01.01.2023 w życie weszła dyrektywa towarowa. Jest to część większego pakietu zmian, o którym pisaliśmy wcześniej. Poza dyrektywą towarową z początkiem roku zaczęły obowiązywać dyrektywy cyfrowa oraz Omnibus. Pomimo faktu, iż od wejścia w życie przepisów minęło już kilka miesięcy, wielu sprzedawców nie dostosowało jeszcze swoich procedur.
Dyrektywa towarowa ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących zgodności towarów z umową na terenie całej Unii Europejskiej oraz ustalenie przejrzystych zasad ochrony konsumentów w sytuacji, w której zakupiony towar jest niezgodny z umową. Główny nacisk został położony na kwestię reklamacji.
Dyrektywa weszła w życie z dniem 01.01.2023. W związku z tym obowiązuje już od kliku miesięcy, a przedsiębiorcy, których dotyczy są zobowiązani do pełnego jej przestrzegania.
Dyrektywa miała na celu ujednolicenie przepisów na ternie Unii Europejskiej. Wprowadza jednak również kilka bardzo istotnych zmian. Szczególnie biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce:
Zmiany dotyczą w zasadzie każdego sprzedawcy, ze szczególnym naciskiem na branżę e-commerce. Oczywiście każda sytuacja jest nieco inna, jednak z pewnością zmian wymagać będą:
Oczywiście zmiany można wprowadzić we własnym zakresie. W wielu wypadkach warto jednak przeanalizować sytuację i zastanowić się, czy pomoc kancelarii prawnej nie będzie lepszym rozwiązaniem. Szczególnie, iż zmiany dotyczą nie tylko procedur wewnętrznych, ale mają wpływ m.in. na konkretne zapisy jakie powinniśmy zawrzeć w nowych umowach.
Warto wziąć pod uwagę m.in.:
Napisz, co o tym sądzisz