Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Dyrektywa Omnibus – najważniejsze kwestie

Data aktualizacji: 17 lutego 2023

Początek 2023 roku przyniósł kilka istotnych dyrektyw nakładających na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki. Szczególnie w zakresie ich działalności internetowej oraz interakcji z konsumentami. Jedną z nich jest dyrektywa Omnibus. W niniejszym artykule przyjrzymy się jej nieco szerzej.

Czym jest dyrektywna Omnibus?

Jest to zestaw regulacji prawnych, które wdrażane są przez kraje członkowskie Unii Europejskiej. Zmiany prawne mają na celu w głównej mierze zwiększenie ochrony konsumentów na terenie całej UE oraz uregulowanie oraz poprawę wiarygodności informacji przekazywanych konsumentom przez przedsiębiorców. Ze szczególnym naciskiem ich działalności w Internecie.
 

Od kiedy obowiązuje?

W Polsce dyrektywa obowiązuje od 01.01.2023r. Oznacza to, iż każdy przedsiębiorca, którego dotyczą nowe przepisy powinien w tym momencie być już na nie w pełni przygotowany.
 

Najważniejsze kwestie, których dotyczy

  • konieczności weryfikacji zamieszczanych opinii,
  • konieczności informowania o obniżkach, ale również o historii cen,
  • zwiększenia transparentności i dostępu do danych właściciela / operatora sklepu, a także możliwości weryfikacji tych danych,
  • wprowadzenia definicji platformy handlowej oraz rozróżnieniu obowiązków platformy handlowej oraz samego sprzedawcy,
  • sposobu profilowania zachowania klientów oraz oferowanych im cen produktów.

 

Jak należy dostosować się do zmian?

W przypadku przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż towarów i/lub usług w Internecie, pierwszym elementem, który powinien zostać zweryfikowany pod kątem zgodności z dyrektywą jest regulamin sklepu internetowego. Jednak nie wyczerpuje to zakresu koniecznych zmian. Niezbędnych zmian prawdopodobnie będą wymagały również m.in.:

  • systemy naliczania rabatów i prezentacji promocji,
  • dane kontaktowe przekazywane / prezentowane konsumentom,
  • opisy produktów, szczególnie w sytuacji, kiedy produkty sprzedawane są poprzez platformę handlową,
  • podstrony internetowe zawierające opinie na temat oferowanych produktów,
  • procedury sprzedażowe i reklamacyjne.

 

Czy pomoc kancelarii prawnej jest niezbędna?

Oczywiście zmiany można wprowadzić we własnym zakresie. W wielu wypadkach warto jednak przeanalizować sytuację i zastanowić się, czy pomoc kancelarii prawnej nie będzie lepszym rozwiązaniem.

Warto wziąć pod uwagę m.in.:

  • ocenę ryzyka błędnego wdrożenia dyrektywy i konsekwencji tych błędów pod kątem relacji z Klientami,
  • kosztów czasowych poświęconych na samodzielną analizę sytuacji i wprowadzanie zmian,
  • oszacowanie kosztów ewentualnych kar w przypadku błędnego wdrożenia lub niepełnego wdrożenia dyrektywy.

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *