Data aktualizacji: 26 sierpnia 2022
Problem zadłużeń narasta. Szczególnie niebezpieczny może być w przypadku małych podmiotów, w przypadku, których nawet kilka opóźnionych płatności może spowodować poważne problemy. W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka wskazówek, jak radzić sobie z problemem opóźnień w płatnościach w małej firmie usługowej. Zapraszamy do lektury.
Weryfikacja kontrahenta jeszcze przed rozpoczęciem współpracy to bardzo istotna kwestia. Szczególnie w przypadku segmentu B2B mamy przynajmniej klika możliwości:
Jeśli zidentyfikujemy już na tym etapie zadłużenia wobec innych podmiotów, warto przemyśleć zasady współpracy z takim kontrahentem. Szczególnie w zakresie momentu rozliczenia (przed realizacją usług, po wykonaniu zadania, czy etapami w miarę prowadzonych działań).
Warto wprowadzić (i jej przestrzegać) procedurę okresowego sprawdzania wszelkich płatności i reagowania zgodnie z wcześniej ustalonym planem, jeśli występują opóźniania. Niepotrzebne odkładanie kontaktu z kontrahentem w nieskończoność może znacznie pogorszyć naszą sytuację.
Warto (w miarę możliwości) pozostawać w stałym kontakcie z klientem. Szczególnie w przypadku kluczowych umów, których zobowiązania stanowią poważny procent budżetu przedsiębiorstwa. Pozwoli to na szybszą identyfikację problemu i korzystniejsze dla obu stron jego rozwiązanie.
Nie każda umowa będzie korzystna z punktu widzenia całej firmy. Warto okresowo przeprowadzać przegląd kluczowych umów (szczególnie tych, rozliczanych okresowo) pod kątem ich ogólnej opłacalności. Może to być niezwykle istotne szczególnie w okresie dużego wzrostu inflacji, a tym samym kosztów realizacji danej usługi. Jeśli zmiany na rynku spowodowały, iż umowa nie jest już korzystna warto rozważyć jej zmianę lub jej zakończenie.
Kolejną sprawą jest sposób rozliczenia usługi. Warto w tym zakresie przyjąć jedną, spójną strategię biorącą pod uwagę:
Warto pamiętać, iż nie wszystkie usługi firma musi realizować z płatnością po pełnej ich realizacji. Warto rozważyć m.in.:
Istotną kwestią jest również prawidłowa identyfikacja i analiza najważniejszych ryzyk związanych z realizacją zarówno poszczególnych usług, jak i działaniem całego przedsiębiorstwa. Poprawnie wykonana może dać wiele wskazówek na temat sposobu realizacji oraz rozliczeń, które warto stosować, aby zminimalizować problem opóźnień w płatnościach ze strony kontrahentów.
Napisz, co o tym sądzisz