Data aktualizacji: 14 października 2022
Przedsiębiorstwa starają się optymalizować większość swoich procesów biznesowych. Czy to procedury sprzedażowe, łańcuchy dostaw, czy procesy związane z opieką posprzedażową. Nie ma w tym niczego dziwnego. Dobrze przeprowadzona i regularnie weryfikowana optymalizacja przyczynia się zarówno do podniesienia jakości świadczonych usług, czy dostarczanych towarów, jak również do zwiększenia zyskowności całego przedsięwzięcia. Doświadczenie pokazuje, że jedną z częściej pomijanych kwestii, które są optymalizowane jest obsługa dłużników oraz cały proces windykacji w przedsiębiorstwie. To duże niedopatrzenie. W niniejszym artykule postaramy się pokazać, dlaczego warto to zmienić.
Zoptymalizowane procesy windykacyjne to przede wszystkim wyższa skuteczność odzyskiwania należności, czyli tak naprawdę celu windykacji samej w sobie. Odzyskiwanie należności nie należy do spraw lubianych w przedsiębiorstwach. Jest to oczywiście zrozumiałe. Ciągłe odkładanie decyzji i przeciąganie procesu w czasie, przekazywanie zadań innym członkom zespołu, czy nienależyte przygotowanie dokumentacji, to częste grzechy osób odpowiedzialnych za tą część działalności firmy. Tymczasem dobrze zoptymalizowane działania windykacyjne w dużej części przypadków znacznie zwiększają szanse na końcowy sukces. Co istotne, sukces osiągnięty w znacznie krótszym czasie.
Wyższa skuteczność oraz szybszy czas doprowadzenia do odzyskania długu to również znaczna oszczędność zasobów firmy. Zarówno pod kątem czysto finansowym, jak również w kwestii alokacji zasobów ludzkich. Pracownicy oddelegowani do działania w tym zakresie najczęściej mają również inne obowiązki. Obowiązki, które najczęściej generują znacznie większe korzyści firmie.
Dobrze zoptymalizowane procedury windykacyjne to również mniejsze pole do pomyłek, które mogą znacznie wydłużyć proces windykacji lub w skrajnych przypadkach wręcz go uniemożliwić. Mówimy tu nie tylko o drobnych pomyłkach polegających np. na błędnej kwocie w piśmie do dłużnika. Rzeczone pomyłki mogą również być poważnymi błędami natury prawnej, które w praktyce bardzo utrudnią dalsze działania.
O tej kwestii często zapominają osoby zarządzające małymi i średnimi firmami. Powstanie długu nie oznacza automatycznie zakończenia jakiejkolwiek współpracy z klientem. W dużej części przypadków współpraca dalej będzie przebiegać na innych polach. W takim przypadku wypracowanie odpowiednich procedur pomoże nie tylko przy odzyskaniu konkretnego długu, ale może zdecydować o lepszej lub gorszej (a czasem wręcz żadnej) współpracy w innych projektach.
Wyżej opisane kwestie oczywiście nie wyczerpują zakresu korzyści jakie daje zoptymalizowany proces windykacji w przedsiębiorstwie. Są to jednak najistotniejsze zalety. Warto w tym miejscu zastanowić się również nad inną kwestią – nad sposobami implementacji tych działań w przedsiębiorstwie. Warto rozważyć dwa przypadki:
Wszelkie działania windykacyjne można przeprowadzić przy użyciu wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa. Warto jednak od początku do końca zaplanować te działania oraz przeprowadzić wstępną kalkulację opłacalności przedsięwzięcia.
Zalety takiego rozwiązania:
Wady takiego rozwiązania:
Alternatywnym rozwiązaniem jest przeniesienie całego procesu windykacji na zewnątrz, zoptymalizowanie jedynie procesu komunikacji pomiędzy podmiotem wykonującym działania (np. kancelarią prawną), a przedsiębiorstwem.
Zalety takiego rozwiązania:
Wady takiego rozwiązania:
Napisz, co o tym sądzisz