Data aktualizacji: 5 stycznia 2024
Początek roku to dobry moment na wszelkiego rodzaju porządki w przedsiębiorstwie. W wielu przypadkach to czas reorganizacji, optymalizacji i zmian, które zapoczątkowane w tym okresie mają dotyczyć sposobu działania w całym roku (a często dłużej). To również dobry moment na reorganizację kwestii prawnych. W dzisiejszym artykule postaramy się zwrócić uwagę na kluczowe aspekty tego procesu.
Tego typu przegląd dokumentów to istotny proces nie tylko w odniesieniu do kwestii prawnych, ale również biznesowych. W wielu wypadkach elementy te są bowiem ze sobą ściśle powiązane. Od czego zatem warto zacząć:
Warto prześledzić zmiany w przepisach, jakie dokonały się w ostatnim roku. Zarówno pod kątem konkretnej branży, jak i kanałów sprzedażowych, ochrony konsumentów, przepisów ogólnych. Dla przykładu w 2023 weszły w życie trzy istotne dyrektywy UE, o których warto pamiętać:
Ochrona danych jest ważnym aspektem zarządzania kwestiami prawno-biznesowymi, zwłaszcza w erze cyfrowej, gdzie firmy gromadzą i przetwarzają coraz większe ilości informacji. Kwestie, które warto przeanalizować:
Przeprowadzając swego rodzaju audyt prawny często zapominamy o kwestiach związanych z windykacją. Taka analiza jest jednak istotna, aby efektywnie zarządzać należnościami i minimalizować ryzyko utraty płynności finansowej. Pamiętajmy, iż proces sprzedażowy nie kończy się na dostawie towaru czy usługi, ale na jej finalnym rozliczeniu. Kwestie, jakie warto wziąć pod uwagę:
Początek roku to również dobry moment na przeprowadzenie analizy aktualnej formy opieki prawnej oraz podjęcie decyzji o zmianie strategii. Możemy w tym miejscu rozróżnić kilka przypadków:
Pierwszy przypadek jest oczywisty. Niestety prędzej czy później (najczęściej prędzej) takie działanie doprowadzi do problemów. Często daleko bardziej idących niż na początku mogłoby się wydawać. Dbanie o zgodność z obowiązującym prawem jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.
W przypadku drugim lub trzecim, doświadczenie pokazuje, iż takie działanie może być skuteczne jednak na krótką metę. W miarę rozwoju przedsiębiorstwa, zwiększenia sprzedaży, wzrostu obowiązków czasu na samodzielne (co ważne skuteczne) śledzenie zmian prawnych jest coraz mniej. Prowadzi to do jednej z dwóch sytuacji:
Własne działy prawne w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw to raczej rzadkość. Głównie z uwagi na wysokie koszty ich utrzymania. Jeśli posiadamy taki dział, warto dokonać analizy opłacalności w porównaniu do np. opieki prawnej w formie stałego abonamentu. W wielu przypadkach okazuje się, iż takie rozwiązanie jest o wiele bardziej opłacalne zarówno finansowo jak i merytorycznie.
Outsourcing kwestii prawnych jest bardzo popularny z uwagi na szereg korzyści z nim związanych. Najpopularniejszą formą są oczywiście pojedyncze porady prawne. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się jednak na skorzystanie z opieki prawnej rozliczanej w formie miesięcznego abonamentu. Zalety takiego działania opisaliśmy w jednym z ostatnich artykułów. Więcej szczegółów można znaleźć w poniższych źródłach:
W przypadku pytań lub chęci nawiązania współpracy, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz