Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Analiza efektywności strategii windykacyjnych w przedsiębiorstwie

Data aktualizacji: 29 września 2023

Działania windykacyjne w tej czy innej formie prowadzi praktycznie każde przedsiębiorstwo. Rzadko które jednak dokonuje analizy efektywności tychże działań. Analiza efektywności strategii windykacyjnych w przedsiębiorstwie jest kluczowym procesem, który ma na celu nie tylko ocenę, czy przedsiębiorstwo jest skuteczne w odzyskiwaniu zaległych płatności od swoich dłużników, ale również jak poszczególny procesy można poprawić.

Jak przeprowadzić taką analizę?

W zależności od indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa szczegóły procesów (a nawet niektóre etapy) mogą się różnić. Jeśli to pierwsza tego typu analiza, można przyjąć następujący schemat działań:

  • określenie celów windykacyjnych – z pozoru jest to oczywiste – naszym celem jest odzyskanie jak największej ilości środków. Jednak cele mogą być bardziej szczegółowe. Np. obniżenie wskaźnika niespłacalności, zwiększenie odzyskiwalności długów, poprawa relacji z klientami.
  • analiza aktualnego portfela długów – identyfikacja dłużników, określenie rodzajów długu, typów przedsiębiorstw, towarów / usług o największym zadłużeniu, etc.
  • ocena dostępnych narzędzi i technologii – identyfikacja i ocena narzędzi i technologii, które aktualnie przedsiębiorstwo posiada,
  • rachunek zysków i strat – porównanie kosztów związanych z prowadzeniem procesu windykacji do uzyskanych korzyści,
  • analiza systemu monitorowania płatności i wczesnego ostrzegania przed zagrożeniem,
  • ocena wpływu prowadzonych działań na relacje z klientami,
  • ocena wpływu prowadzonych działań na efektywność realizacji innych zadań w przedsiębiorstwie. Jest to szczególnie istotne w przypadku małych firm, w których zazwyczaj do windykacji oddelegowane zostają osoby, których głównym obowiązkiem są kwestie nie związane z tym procesem.

 

Najważniejsze kryteria efektywności

Pierwszym etapem analizy powinno być określenie celów windykacyjnych. Innymi słowy wskazanie najważniejszych kryteriów, które będą stanowić o tym, czy prowadzone działania odnoszą zamierzony skutek. Najczęściej przyjmowane kryteria efektywności:

  • skuteczność,
  • koszty finansowe w odniesieniu do wygenerowanych profitów,
  • koszty czasowe w odniesieniu do wygenerowanych profitów,
  • koszty utraconych możliwości w odniesieniu do wygenerowanych profitów.

Poszczególne punkty omówimy w kolejnych akapitach.
 

Skuteczność + mitygacja

Najważniejszy parametr windykacji. Jeżeli skuteczność odzyskiwania zadłużenia jest na niskim poziomie, z reguły inne wskaźniki mają niewielki wpływ na ogólną ocenę prowadzonych działań. Podczas oceny skuteczności możemy przyjąć kilka bardziej szczegółowych parametrów, np.:

  • wskaźnik odzyskiwalności (odsetek odzyskanych długów w stosunku do ogólnej wartości długów),
  • wskaźnik niespłacalności (odsetek długów, które nie zostały odzyskane),
  • średni czas trwania procesu windykacji.

Możliwe kierunki poprawy skuteczności:

  • modyfikacja procesów sprzedażowych w celu eliminacji części potencjalnych zagrożeń,
  • modyfikacja umów i procedur rozliczeń z klientami,
  • rozważenie delegacji procesu windykacji np. do specjalizującej się w takich działaniach kancelarii prawnej.

 

Koszty finansowe + mitygacja

Koszty finansowe to realne środki, które zostały wydane na obsługę procesu windykacyjnego. Warto w tym przypadku wydzielić dwie główne kategorie:

  • koszty niezależne od intensywności prowadzonych działań – np. zakup specjalistycznego oprogramowania,
  • koszty zmienne uzależnione od ilości pracy – np. koszty korespondencji, opłat za raporty wywiadowni gospodarczych, koszty etatów osób niezbędnych do prowadzenia procesu windykacji.

Możliwe kierunki obniżenia kosztów finansowych:

  • negocjacja umów stałych,
  • reorganizacja działań,
  • rozważenie delegacji procesu windykacji np. do specjalizującej się w takich działaniach kancelarii prawnej.

 

Koszty czasowe + mitygacja

Koszty tego typu to przede wszystkim czas poświęcony przez właściciela i pracowników na działania windykacyjne. Jest to często pomijany czynnik, który wbrew pozorom może okazać się znacznie bardziej istotny niż typowe koszty finansowe. Dla przykładu:

Jeśli wskaźnik odwoływalności wynosi 95% dla środków o wartości 10 000 PLN, przy kosztach 500 PLN, możemy powiedzieć, iż windykacja jest efektywna. Jednak czy na pewno? Jeśli pracownicy firmy poświęcili na odzyskanie tego zadłużenia 100h. Czy takie działanie nadal jest efektywne?

Możliwe kierunki obniżenia kosztów czasowych:

  • automatyzacja procesów,
  • reorganizacja działań,
  • rozważenie delegacji procesu windykacji np. do specjalizującej się w takich działaniach kancelarii prawnej.

 

Koszty utraconych możliwości + mitygacja

W przypadku kosztów działań windykacyjnych możemy wyróżnić jeszcze jedną istotną grupę. Koszty utraconych szans / możliwości. Odnoszą się one do kosztów związanych z rezygnacją z jednej możliwości na rzecz innej. Oznacza to, że kiedy podejmujemy dane działania (lub delegujemy do nich pracowników), tracimy szansę na korzystanie z innej opcji, która mogłaby przynieść większe korzyści lub zyski. Koszty te nie muszą być związane bezpośrednio z finansami, ale z wartością, jaką można by uzyskać, gdyby wybrano inne działanie.

Możliwe kierunki obniżenia kosztów utraconych możliwości:

  • obniżenie kosztów czasowych,
  • wprowadzenie odpowiedniego procesu decyzyjnego identyfikującego wartość takich kosztów i podejmowanie na tej podstawie decyzji o sensowności kontynuacji działań,
  • reorganizacja działań,
  • rozważenie delegacji procesu windykacji np. do specjalizującej się w takich działaniach kancelarii prawnej.

 

Cykliczna analiza – jak często?

Analizy efektywności warto dokonywać regularnie. Tylko takie działanie ma szansę w dłuższej perspektywie realnie poprawić najważniejsze wskaźniki. Dobrą praktyką jest:

  • pełna analiza przeprowadzana co roku,
  • okresowe, mniejsze analizy prowadzone co kwartał.

 

Pomoc zewnętrzna

W kilku punktach wspomniano, iż rozważenie delegacji procesu windykacji (lub jego części) może wspomóc efektywność działań w ujęciu całościowym. Nasza kancelaria specjalizuje się w kwestiach związanych z windykacją zadłużenia. W celu uzyskania pomocy w tym zakresie, serdecznie zapraszamy do kontaktu:

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *