Data aktualizacji: 24 lutego 2023
Aktualnie trwa okres ferii zimowych i towarzyszących im urlopów. Niestety nie wszystkie z nich będą takie, jakie sobie wymarzyliśmy. Co możemy zrobić w sytuacji, w której zaplanowany wyjazd był daleki od spełnienia naszych oczekiwań? Czy możemy ubiegać się o odszkodowanie? Zapraszamy do lektury.
Mamy prawo do ubiegania się o zadośćuczynienie lub odszkodowanie w sytuacjach, w których świadczenie nie jest zgodne z umową podpisaną z biurem podróży / organizatorem wypoczynku (wraz ze wszystkimi materiałami dodatkowymi typu katalog, oferta etc.). Przykładowe kwestie:
Występuje trzyletni termin przedawnienia roszczeń. Oznacza to, iż reklamacja powinna być złożona przed upływem tego okresu.
Bardzo ważną kwestią w tego typu sprawach jest odpowiednia dokumentacja. W dobie smartfonów możemy wykonać zdjęcia pokoju, czy ogólnego stanu pokoju. Możemy jednak znacznie więcej. W przypadku uciążliwego hałasu, możemy wykorzystać telefon do nagrania uciążliwych sytuacji (w formie video lub audio). Oczywiście warto również zachować umowę, ofertę, katalog i wszelkie materiały, które otrzymaliśmy od organizatora wycieczki. Jeśli ponieśliśmy dodatkowe koszty (np. w związku z koniecznością zmiany hotelu) warto zachować wszelkie rachunki to potwierdzające. Hotele są przyzwyczajone do tego typu sytuacji, także możemy poprosić o dokładne wyszczególnienie poniesionych kosztów w postaci dodatkowego wydruku (poza samym paragonem). Jeśli to możliwe warto również uzyskać oświadczenia innych uczestników wycieczki potwierdzających nasze stanowisko.
W takiej sytuacji możemy domagać się zwrotu części lub całości poniesionych kosztów. Warto w tym celu skorzystać z tzw. tabeli frankfurckiej, która określa stawki procentowe w zależności od rodzaju problemu jaki wystąpił. Należy pamiętać jednak, iż jest to dokument nieoficjalny, nie wiążący organizatora prawnie do wypłaty odszkodowania właśnie w takiej kwocie.
Nie. Oczywiście można zebrać dokumentację we własnym zakresie oraz we własnym zakresie napisać pismo wskazujące jakie mamy oczekiwania. W skrajnych przypadkach, jeśli biuro podróży odmówi wypłaty odszkodowania możemy samodzielnie przejść ścieżkę sądową. W wielu wypadkach nie jest to jednak rekomendowane. Często prostszym rozwiązaniem jest zlecenie takich działań wyspecjalizowanej kancelarii prawnej, która większość kwestii wykona za nas.
Napisz, co o tym sądzisz