Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Forma dokumentowa umów – definicja, korzyści, na co warto zwrócić uwagę

Data aktualizacji: 18 lutego 2022

Pomimo faktu, iż tradycyjna forma pisemna umowy w dalszym ciągu jest najpopularniejszą formą zawierania zobowiązań, istnieje również kilka innych sposobów, które w zależności od zaistniałej sytuacji mogą okazać się pomocne. Jedną z nich jest forma dokumentowa, którą omówimy w niniejszym artykule.

Definicja formy dokumentowej

Czym jest forma dokumentowa umowy? Jest to złożenie oświadczenia woli w postaci nośnika informacji, w sposób umożliwiający ustalenie osób składających oświadczenie oraz zapoznanie się z całą treścią oświadczenia.
 

Co może stanowić formę dokumentową

Kluczową kwestią jest tu element „nośnika danych”. Uwzględniając dzisiejsze standardy i różnorodność form przekazu informacji mogą to być m.in.:

  • wiadomości e-mail,
  • uzgodnienia telefoniczne utrwalone na nośniku (nagrane),
  • sms’y,
  • rozmowy przeprowadzane na komunikatorach,
  • skany podpisanych umów.
  •  

    Czego nie możemy zakwalifikować jako formy dokumentowej

    Forma dokumentowa jest zdecydowanie szersza niż tradycyjna umowa pisemna. Nie oznacza to jednak, że w każdej sytuacji możemy jasno zdefiniować formę dokumentową. Przykładowe elementy, co do których mogą powstać wątpliwości:

    • rozmowy telefoniczne, które nie zostały nagrane,
    • smsy wysłane za pomocą bramek sms,
    • ustalenia ustne, które nie zostały utrwalone w inny sposób.

     

    Forma dokumentowa czy umowa pisemna

    To dosyć powszechne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Odpowiednio wcześniej przygotowana i wynegocjowana umowa pisemna z pewnością będzie bardziej użyteczna w wielu sytuacjach. Szczególnie w sytuacjach spornych. Natomiast forma dokumentowa ma zasadniczą przewagę pod kątem łatwości i elastyczności co do form złożenia oświadczenia woli.
     

    Zalety formy dokumentowej

    Forma dokumentowa posiada dużą ilość mniej lub bardziej oczywistych korzyści. M.in.:

    • brak konieczności fizycznego spotkania w celu jej podpisania,
    • możliwość zabezpieczenia jej podpisem kwalifikowanym,
    • szeroka gama form możliwych do wyboru,
    • najczęściej jest formą o mniejszym stopniu skomplikowania.

     

    Wady formy dokumentowej

    Forma dokumentowa nie jest jednak pozbawiona wad:

    • konieczność dodatkowego zadbania o weryfikację stron składających oświadczenie woli,
    • w dużej części przypadków (np. sms) warunki oświadczenia są bardzo uproszczone, nie uwzględniają sytuacji nadzwyczajnych i sposobu postępowania w takich sytuacjach,
    • w przypadku zapisu na nośnikach typu telefon, istnieje szansa utraty danych przy okazji utraty lub awarii urządzenia.

     

    Zalecamy z doświadczenia

    Na zakończenie, kilka praktycznych porad dotyczących stosowania tej formy:

    • zawsze wykonujmy kopię zapasową na oddzielnym nośniku danych, czy to w przypadku telefonu, komputera, czy innego urządzenia,
    • zadbajmy, aby wszystkie przesłanki do uznania oświadczenia woli za formę dokumentową zostały spełnione,
    • w przypadku zawarcia umowy na odległość zwiększmy czujność i poświęćmy czas na dodatkową weryfikację drugiej strony umowy,
    • unikajmy oświadczeń otwarty pozostawiających wiele miejsca na interpretację warunków.

    Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

    Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

    Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

    Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów: 3

    Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *