Data aktualizacji: 28 lutego 2025
W dobie zatorów płatniczych i znacznego wzrostu zadłużenia firm, coraz bardziej istotną kwestią staje się weryfikacja kontrahentów. Szczególnie w sytuacji, w której opłata za dostarczony towar lub świadczone usługi ma odroczony termin płatności. Dzięki kilku prostym zasadom możemy przynajmniej zmniejszyć szansę, iż nasz kontrahent z Klienta zmieni się w dłużnika. W dzisiejszym artykule zajmiemy się właśnie tą kwestią.
Podstawowa zasada: ufaj, ale sprawdzaj. Choćby minimalna weryfikacja kontrahenta jest zawsze konieczna przy rozpoczęciu jakiejkolwiek współpracy. Pozwoli nam to nie tylko na wyeliminowanie potencjalnych podmiotów, które mogą sprawić trudności w kwestiach spłaty zobowiązań, ale również:
Zakładając, iż kontrahentem jest przedsiębiorstwo, w pierwszej kolejności powinniśmy skorzystać z narzędzi dostępnych na portalach administracji publicznej. W zależności od formy prowadzenia działalności oraz sposobów rozliczenia, mogą to być m.in.:
Powyższe odnośniki pozwolą nam na sprawdzenie m.in.:
Dobrą praktyką jest pobranie danych dostępnych na tych portal. Umożliwiają one bowiem pobranie informacji w wersji PDF wraz z oznaczeniem daty pobrania.
Warto również sprawdzić opinie na temat firmy. W dobie informatyzacji, najwięcej tego typu informacji znajdziemy oczywiście w Internecie. Nie jesteśmy w stanie zweryfikować prawdziwości każdej opinii zamieszczonej w sieci, jednak opinie mogą nam wskazać potencjalne problemy, na które powinniśmy być przygotowani. Coraz częściej poszkodowani kontrahenci nieuczciwych firm, przekazują w ten sposób informacje innym potencjalnie zainteresowanym współpracą podmiotom.
Warto dokonać przeglądu nie tylko samych opinii zamieszczanych na popularnych platformach opiniotwórczych, ale również prześledzić komentarze i wpisy na profilach w SocialMedia oraz grupach dyskusyjnych. Jeśli mamy wątpliwości, istnieje wiele grup, na których możemy zadać pytanie i poprosić o opinię na temat danego konktrahenta.
Podczas uzyskiwania szerszej informacji na temat kontrahenta, warto sprawdzić również jego stronę internetową. Oczywiście na własnym portalu każdy może napisać dowolne informacje, jednak z czasem zaczynamy dostrzegać pewne elementy, które mogą być podstawą do wzmożonej czujności. Są to m.in.:
Oczywiście nie każdy podmiot musi posiadać stronę internetową. Również jej ogólna estetyka jest kwestią gustu. W większości branż własna wizytówka w Internecie jest jednak podstawą. Jej brak nie przekreśla oczywiście współpracy, jednak powinniśmy w takiej sytuacji poświęcić nieco więcej czasu na analizę kontrahenta. Szczególnie jeśli mamy również inne wątpliwości.
Teoretycznie większość powyższych informacji jest znana. W praktyce jednak często presja czasu, konieczność realizacji założonego poziomu sprzedaży, niejasne procedury weryfikacji, powodują, iż sprawdzenie kontrahenta jest pomijane. Jest to duży błąd, który w przyszłości może przerodzić się w problem zadłużenia, którego windykacja zajmie znacznie więcej czasu niż wstępna weryfikacja.
Warto zabezpieczyć się przed tego typu problemami opracowując spójną procedurę weryfikacji kontrahentów. W przypadku małych przedsiębiorców, czasem wystarczy zwykła lista zadań, w której możemy odznaczyć już sprawdzone kwestie i wpisać kluczowe informacje.
Jeśli mamy wątpliwości lub współpraca, której rozpoczęcie rozważamy, dotyczy zamówienia na dużą skalę, o dużych kwotach, warto zastanowić się na skorzystaniem z jednej z dostępnych wywiadowi gospodarczych lub innych podmiotów specjalizujących się w szczegółowej weryfikacji przedsiębiorstw.
Warto również pamiętać o własnej intuicji i doświadczeniu. Jeśli mamy wątpliwości odnośnie potencjalnego kontrahenta – istnieją kwestie, które nie dają nam spokoju – dokonajmy szerszej weryfikacji. Jedno z podstawowych zasad każdego biznesu jest minimalizacja ryzyka. Również (a może w szczególności) na etapie rozpoczęcia współpracy.
W przypadku chęci uzyskania pomocy prawnej związanej z tą lub innymi kwestiami, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz