Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

5 wskazówek, jak poprawić płynność finansową przedsiębiorstwa

Data aktualizacji: 14 czerwca 2024

Szczególnie w ostatnim czasie kwestia płynności finansowej stała się jednym z najważniejszych tematów dla wielu przedsiębiorców. Maksymalizacja po stronie przychodów jest oczywiście istotna, jednak również ważna jest kwestia kosztów i strat. Jednym z większych wyzwań, jakie przed nimi stoją są sprawy związane z obsługą zadłużeń względem nich oraz w następstwie tego windykacji należności. W dzisiejszym artykule zaprezentujemy kilka wskazówek, które powinny pomóc w tym temacie.

Czym jest płynność finansowa przedsiębiorstwa?

Z dużym uproszczeniu, płynność finansowa firmy to zdolność do spłacania wszelkich bieżących zobowiązań. Nie jest to wbrew pozorom jedynie możliwość uregulowania wszelkich faktur, jakie przedsiębiorca otrzyma od kontrahentów, ale również:

  • wynagrodzenia dla pracowników,
  • zobowiązania podatkowe,
  • zobowiązania względem ZUS,
  • zakup niezbędnych dóbr i usług wymagany do bieżącej działalności,
  • spłaty rat kredytów,
  • wszelkiego rodzaju fundusze zapasowe,
  • koszty eksploatacji urządzeń i maszyn.

 

Stały monitoring płatności

Pierwszą i nadrzędną zasadą, którą powinniśmy przyjąć jest stały monitoring płatności. W szczególności zaległości w realizacji tychże płatności na rzecz przedsiębiorstwa. Oczywiście nie mówimy tu o codziennym sprawdzaniu każdego przypadku z osobna. Warto jednak ustalić stały moment (co tydzień, co dwa tygodnie, co miesiąc), w którym następuje sprawdzenie sytuacji i w razie wystąpienia problemów, od razu zostają powzięte dodatkowe środki zaradcze. Nieregularny monitoring powoduje niestety odkładanie problemu na później. Problemu, który z każdym kolejnym dniem będzie narastał. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie automatycznych lub półautomatycznych systemów monitoringu. Pamiętajmy, iż działania windykacyjne nie rozpoczynają się w momencie powstania zadłużenia, a znacznie wcześniej. Lepiej zapobiegać, niż leczyć.
 

Szybkie reagowanie na występujące opóźnienia

W przypadku wystąpienia zadłużenia, powinniśmy reagować niemal natychmiast. Nie oznacza to jednak uruchomienia pełnej machiny windykacyjnej. Wystarczy telefon do kontrahenta lub najlepiej krótki mail z prośbą o dokonanie płatności. W części przypadków problem zostanie rozwiązany od ręki, a płynność finansowa przedsiębiorstwa nie będzie zagrożona.
Ważne jest, aby dać znać dłużnikowi, iż jesteśmy świadomi opóźnienia.

Takie postępowanie pozwoli nam również szybko rozwiązać drobne błędy, czy nieporozumienia takie jak:

  • niedostarczenie faktury,
  • przelew na złe konto,
  • nieporozumienie przy ustaleniach,
  • przypadek losowy.

 

Konsekwencja działań

Bardzo istotna jest również konsekwencja w tym, co robimy. Jeśli ustaliliśmy z kontrahentem termin spłaty zadłużenia, musimy się go trzymać. Kolejne negocjacje i przesuwania terminów doprowadzą jedynie do sytuacji, w której kontrahent nie będzie czuł potrzeby uregulowania zaległości, a kolejne opóźnienia będą coraz większe. Z czasem, nasza pozycja negocjacyjna będzie coraz gorsza.
 

Automatyzacja procesów

Wbrew pozorom wiele czynności dotyczących spraw finansowych i zarządzania zadłużeniem można zautomatyzować. W dobie zaawansowanego oprogramowania nie jesteśmy skazani na manualne wykonywanie za każdym razem tych samych działań. Oto przykłady:

  • automatyczne sprawdzenia opłacenia należności dostępne już w wielu systemach bankowych oraz systemach księgowych,
  • szablony korespondencji z przypomnieniami,
  • automatyczna wysyłka przypomnień o zbliżającej się płatności,
  • powiadomienia SMS za pomocą zautomatyzowanych systemów,
  • automatyczna wysyłka faktur na adres email klienta,
  • umożliwienie płatności za fakturę online (np. poprzez BLIK lub kartą).
  •  

    Delegacja windykacji na zewnątrz

    Alternatywnym rozwiązaniem jest przekazanie całego procesu windykacji na zewnątrz. Na przykład do specjalizującej się w tych kwestiach kancelarii adwokackiej. Ma to wiele plusów. m.in.:

    • skrócenie czasu reakcji na występujący problem,
    • pewność działania w oparciu o obowiązujące przepisy,
    • większa skuteczność z uwagi na doświadczenie,
    • kontakt kancelarii prawnej często działa mobilizująco na dłużnika,
    • możliwość reprezentacji również w postępowaniu sądowym.

     

    Kontakt z kancelarią

    W przypadku chęci nawiązania współpracy, serdecznie zapraszamy do kontaktu:

    Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

    Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

    Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

    Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

    Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

    Napisz, co o tym sądzisz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *