Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

5 najczęstszych powodów dlaczego zwlekamy z windykacją

Data aktualizacji: 9 lutego 2024

Naczelną regułą zarządzania zadłużeniem jest podejmowanie działań windykacyjnych bez niepotrzebnej zwłoki. Doświadczenie pokazuje, iż im dłuższe opóźnienie w płatności, tym mniejsza szansa na bezproblemowe odzyskanie długu. Zatem im szybciej tym lepiej… Tak wygląda teoria. W praktyce dosyć często zdarza się, iż wierzyciele zwlekają z rozpoczęciem działań. Dzieje się tak z wielu powodów. W niniejszym artykule zajmiemy się najczęstszymi.

1. Dłużnik na pewno zapłaci

ZAŁOŻENIE: Dłużnik z pewnością ma ważny powód nieopłacenia swojego zobowiązania. Z pewnością za kilka dni zapłaci i sprawa samoistnie się rozwiąże. Można pozostawić sprawę taką, jaka jest.

PRAKTYKA: Zacznijmy od tego, iż dłużnik może nie mieć świadomości wystąpienia zadłużenia. Zagubiona faktura, błąd systemu, zwykła pomyłka – takie sytuacje się zdarzają. W takiej sytuacji przesunięcie działań nie wnosi nic pozytywnego. Kontakt z dłużnikiem po kilku miesiącach może jedynie wywołać zdziwienie i poczucie braku kontroli na obsługą klientów. Takie sytuacje zdarzają się dosyć rzadko. W wielu jednak przypadkach dłużnicy z różnych powodów świadomie zwlekają z uregulowaniem należności. Jeśli nie przypominamy o zadłużeniu, często dłużnik zakłada, iż ma ciche przyzwolenie z naszej strony na opóźnienie. Z czasem ta pewność będzie narastać. Zwykle rosnąć będzie również okres zadłużenia. Jeśli sytuacja obejmie znaczną grupę klientów, może być ona bardzo niebezpieczna z punktu widzenia funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Dochodzimy bowiem do sytuacji, w której będziemy zmuszeni niejako finansować wiele przedsięwzięć licząc na zwrot w późniejszych okresach. Mając na myśli finansowanie, nie mówimy jedynie o kosztach wobec dostawców, ale np. również o kwestiach podatkowych.
 

2. Brak czasu

ZAŁOŻENIE: Aktualnie mamy zbyt wiele innych spraw na głowie, aby zająć się kwestią windykacji. Usługa czy towar zostały dostarczone, także zajęcie się tą sprawą później nie będzie problemem.

PRAKTYKA: Kontakt z dłużnikiem nie zajmie dłużej niż kilka minut. Alternatywnie, jeśli zidentyfikowano już problem z danym podmiotem i procedura windykacyjna zajęłaby znacznie dłużej (negocjacje, wezwania do zapłaty, pozew sądowy), warto przemyśleć przekazanie działań zewnętrznej kancelarii prawnej. Najczęściej brak czasu nie jest kwestią chwilową. Za kilka dni czy tygodni również zasoby czasowe będą ograniczone. A kwestia windykacji nadal nie rozwiązana. Dodatkowo, doświadczenie pokazuje, iż sprawy czasochłonne przesunięte na późniejszy okres mają tendencję do pochłaniania jeszcze większych zasobów przedsiębiorstwa.
 

3. Obawa przed problemami we współpracy

ZAŁOŻENIE: Upominanie się o płatność może zakłócić współpracę przy realizacji zamówienia.

PRAKTYKA: Takie rozumowanie, często dotyczy realizacji usług lub płatności za etapy większego projektu. Jest to podejście błędne, które może w rezultacie zaowocować jeszcze większymi problemami i znacznym obniżeniem naszej pozycji negocjacyjnej. Jasne zasady współpracy, których przestrzegają obie strony powinny być najważniejszą zasadą każdej relacji biznesowej. Jeśli już na wstępnych etapach działań pozwalamy na opóźnienia w płatnościach, istnieje duża szansa, iż dłużnik w kolejnych etapach również przesunie moment uregulowania płatności. W skrajnych przypadkach, widząc naszą bierność, może również podjąć próbę wręcz uniknięcia całkowitego realizacji swoich zobowiązań. Pamiętajmy również, iż udane relacje biznesowe to takie, w których obie strony czerpią korzyści. Nie takie, w których jedna strona cieszy się profitami, a druga liczy jedynie na nie zakończenie współpracy.
 

4. Obawa przed utratą zamówień

ZAŁOŻENIE: Jeśli nie będziemy akceptować opóźnień w płatnościach, klient przejdzie do konkurencji.

PRAKTYKA: Świadomość problemów i dodatkowych kosztów związanych z opóźnieniami w płatnościach i windykacją jest coraz większa. Coraz mniej firm akceptuje takie podejście. Jeśli klient już na starcie współpracy przy kolejnym projekcie ma świadomość, iż może sobie pozwolić na opóźnienia w płatnościach, z dużą dozą prawdopodobieństwa z tego skorzysta. Praktyka pokazuje, iż w rezultacie takiego podejścia granica, kiedy należy spłacić zadłużenie, z każdym zamówieniem będzie przesuwana. Czy nas jako wierzycieli stać na akceptację takiej sytuacji? Czy z drugiej strony dłużnik tak łatwo zaakceptowałby opóźnienie w dostawie towaru, czy usługi? Raczej nie.
 

5. Niechęć do „proszenia się o pieniądze”

ZAŁOŻENIE: Nie lubimy „prosić się o pieniądze”.

PRAKTYKA: Nikt tego nie lubi. Realia są jednak takie, iż w wielu wypadkach kontakt z dłużnikiem jest niezbędny do odzyskania należności. Im szybciej tego dokonamy, tym większe szanse na końcowy sukces. Z drugiej strony należy pamiętać, iż nie prosimy o nic co się nam nie należy. Ustaliliśmy warunki, wykonaliśmy naszą część zobowiązania. Mamy prawo oczekiwać tego samego od drugiej strony.
 

Nie warto zwlekać

Z działaniami windykacyjnymi nie powinniśmy zwlekać. Wraz z upływem czasu szanse na odzyskanie należności maleją. Rosną za to koszty przeprowadzenia procedury windykacyjnej. Sprawa, która mogła zostać rozwiązana za pomocą jednego pisma czy telefonu, pozostawiona sama sobie, może skończyć się sporem sądowym trwającym kilka lat. W skrajnych przypadkach, po poniesieniu wielu dodatkowych kosztów, na odzyskanie zadłużenia może być za późno. Mówiąc o kosztach nie mówimy jedynie o kosztach czysto finansowych. Należy wziąć pod uwagę również np. stracony czas, czy dużą ilość stresu związanego z wieloletnim procesem.
 

Bezpłatna wycena windykacji

Warto również mieć świadomość, iż działań windykacyjnych nie musimy prowadzić sami. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy wyspecjalizowanej kancelarii prawnej, która takimi sprawami zajmuje się każdego dnia. W wielu wypadkach skuteczność takiego rozwiązania będzie znacznie wyższa. Czy to z uwagi na doświadczenie, sprawdzone procedury działań, czy mniej emocjonalne podejście do konkretnego dłużnika. Powodów jest wiele.

Rozpatrując tę opcję warto skorzystać z formularza bezpłatnej wyceny windykacji. Formularz dostępny jest pod adresem: bezpłatna wycena windykacji

Wycena nic nie kosztuje, a może zaowocować nawiązaniem współpracy i rozwiązaniem problemu bez konieczności przeprowadzania działań na własną rękę.

W przypadku chęci nawiązania współpracy w zakresie stałej obsługi prawnej, serdecznie zapraszamy do kontaktu:

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *