Data aktualizacji: 9 grudnia 2022
Windykacja we własnym zakresie z pewnością w niektórych przypadkach jest uzasadniona. Doświadczenie pokazuje jednak, że osoby decydujące się na takie działanie często nie biorą pod uwagę istotnych elementów tego procesu. Kierując się ogólnym wyobrażeniem oraz zasłyszanymi opiniami, podejmują decyzje na podstawie błędnych założeń. W niniejszym artykule omówimy kilka najczęściej powtarzanych kwestii, które często nie do końca są zgodne z rzeczywistością.
Panuje przekonanie, iż zlecenie windykacji zewnętrznemu podmiotowi wiąże się z dużym wydatkiem. To prawda, iż outsourcing działań kosztuje. Często jednak znacznie mniej niż zakładamy. Szczególnie jeśli porównamy te koszty z działaniami we własnym zakresie. Mamy do czynienia z taką sytuacją, ponieważ wiele kosztów, z pozoru bez kosztowej lub nisko kosztowej windykacji we własnym zakresie, jest ukrytych. Oto przykłady:
Wykonywanie działań samodzielnie ma oczywiście niewątpliwą zaletę braku konieczności poświęcania czasu na ustalenia z innymi uczestnikami procesu. Warto jednak przeanalizować czy zarezerwowany na samodzielną windykację czas nie wiąże się z koniecznością delegacji innych (często bardziej istotnych) kwestii. Jeśli mamy możliwość wygospodarowania dodatkowego wolnego czasu, w porządku. Jednak taka sytuacja zdarza się rzadko, szczególnie w przypadku osób prowadzących własną działalność gospodarczą…
Samodzielne działania to decyzje podejmowane błyskawicznie, bez konieczności konsultacji. Brzmi bardzo dobrze. Niestety w większości przypadków jest dokładnie odwrotnie. Doświadczenie, procedury oraz praktyczna znajomość prawa pozwalają wyspecjalizowanej kancelarii realizować działania znacznie szybciej. Bez strat czasowych koniecznych na podejmowanie decyzji mało istotnych, które wcześniej można jasno określić w procedurach działań. Działanie samodzielne to wbrew pozorom czynność, w której często większość czasu spędzana jest właśnie na mierzeniu się z tymi drobnymi znakami zapytania.
Przekazanie spraw windykacyjnych zewnętrznemu podmiotowi może wydawać się błędem z punktu widzenia podtrzymania relacji z Klientem. Nic bardziej mylnego. Takie działanie daje wiele korzyści:
Outsourcing wszelkiego rodzaju działań często wywołuje poczucie utraty kontroli. Brak możliwości szybkiego reagowania na zaistniałą, „indywidualną” sytuację. Rzeczywistość jest jednak z goła inna. Ciągły natłok obowiązków, spotkania, ustalenia, rozwiązywanie problemów, to wszystko czynniki przez które kontrola de facto jest tracona. Warto zastanowić się, czy realizując działania we własnym zakresie, ale ciągle odkładając część czynności i decyzji z uwagi na inne obowiązki, na pewno mamy pełną kontrolę nad procesem windykacji?
Podejmując decyzję o sposobie windykacji warto wykonać swoisty rachunek zysków i strat. Czy na pewno zasłyszane opinie, nasze wyobrażenie, że znajdziemy na wszystko czas, że wszystko będziemy mogli swobodnie kontrolować, że nie popełnimy błędów w całym procesie, ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Napisz, co o tym sądzisz