Data aktualizacji: 22 lipca 2022
Każde przedsiębiorstwo dąży do zwiększenia sprzedaży, poprawy pozycji rynkowej, zwiększenia puli kontrahentów (szczególnie nabywców towarów i usług). Jest to naturalna ścieżka rozwoju przedsiębiorstwa. Aby ta ścieżka nie była jednak zbyt wyboista, warto zadbać nie tylko o wysoki poziom obsługi Klienta, podniesienie jakości oferowanych usług, czy obniżenie kosztów. Warto również poświęcić dużo uwagi przy odpowiednim doborze kontrahentów. Zarówno dostawców, jak i nabywców. Pozwoli to na minimalizację wystąpienia potencjalnych problemów w przyszłości. W niniejszym artykule wskażemy kilka sprawdzonych źródeł informacji, jakie nieodpłatnie może pozyskać każdy przedsiębiorca.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to znakomite źródło danych umożliwiające wstępną weryfikację podmiotów do niej wpisanych. Jest to dobre źródło informacji na temat:
Wyszukiwarka CEiDG dostępna jest tutaj tutaj.
Z kolei w przypadku podmiotów posiadających osobowość prawną i podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, niezwykle dużą ilość informacji możemy uzyskać korzystając z wyszukiwarki EKRS dostępnej pod adresem. Informacje, jakie możemy w ten sposób uzyskać:
Kolejnym dobrym źródłem informacji jest Główny Urząd statystyczny oraz wyszukiwarka podmiotów po numerze REGON. Wyszukiwarka dostępna jest pod adresem pod adresem.
Dzięki wyszukiwarce możemy zweryfikować:
W przypadku podmiotów prawnych możemy uzyskać również dostęp do corocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa przekazywanych do KRS. Przegląd dokumentów możliwy jest z poziomu wyszukiwarki dostępnej pod adresem.
Co istotne, mamy dostęp nie tylko do aktualnego sprawozdania finansowego podmiotu, ale również do dokumentów historycznych, które mogą okazać się istotny źródłem wiedzy. Szczególnie w przypadku dużych umów, których realizacja zakładana jest w latach.
Poprzednie źródła informacji pochodziły z oficjalnych, regulowanych przepisami ewidencji, które co do zasady powinny zawierać potwierdzone dane. W przypadku ostatniego źródła sytuacja jest nieco inna. Internet to kopalnia wiedzy, również o kontrahentach. Z ogromem wiedzy dostępnych w zasobach sieci przychodzi jednak konieczność ich odpowiedniej weryfikacji. Należy mieć świadomość, iż nie każda informacja będzie zgodna ze stanem faktycznym. Niezaprzeczalnym faktem jest jednak, iż to właśnie z Internetu możemy pozyskać wiele cennych danych pozwalających nie tylko na ocenę ogólnej sytuacji w przedsiębiorstwie, ale również:
Powyżej przedstawiliśmy najczęściej wykorzystywane, ogólnodostępne źródła informacji. Warto do tego zestawianie dodać jeszcze jeden istotny punkt: doświadczenie i zdrowy rozsądek. Podjęcie decyzji o współpracy z kontrahentem powinno być odparte o dane. Najczęściej nie będziemy posiadali jednak kompletu informacji. Jeśli na podstawie wcześniejszych doświadczeń mamy co do współpracy wątpliwości, warto przynajmniej rozszerzyć weryfikację i bardziej zagłębić się w sytuację kontrahenta. Pośpiech i presja czasu nie są dobrym doradcą. Są niestety często narzędziem w rękach nieuczciwych podmiotów, które oferując bardzo atrakcyjne warunki współpracy próbują nakłonić nas do współpracy. Współpracy, która z czasem może nie okazać się tak lukratywna, jak pierwotnie zakładaliśmy.
Napisz, co o tym sądzisz